The Midnight Ghost Train - Cold Was The Ground

Florian Cassier    8 september 2015

Deze Amerikaanse band uit Kansas, oorspronkelijk uit Buffalo New York, komt met aanzetten met hun derde volledige studio-album. Na The Midnight Ghost Train en Buffalo, dat voor een soort minieme doorbraak heeft gezorgd enkele jaren geleden, had Napalm Records genoeg gehoord en waren ze overtuigd. En terecht! The Midnight Gosth Train (TMGT) komt met een unieke mix van stonerrock en de zogenaamde heavy blues. Het trio krijgt met invloeden als Kyuss en Black Sabbath zeer veel lof. Met hun laatste album Cold Was The Ground zetten ze nog wat extra nummers op hun vrij korte maar indrukwekkende lijstje.

Along The Chasm is direct een opener om u tegen te zeggen. Het is een hele klus om in het overbevolkte stonergenre nog een eigen sound te kunnen creëren, maar daar lijken zij wel in te slagen. Hun zware gitaren en trage, korte bluesriffs gecombineerd met de sombere, rauwe stem van zanger Steve Moss geven deze band een aparte en herkenbare klank. Ook Gladstone en BC Trucker gaan op dit elan verder. Stuk voor stuk geweldige nummers waarbij je duidelijk merkt dat het trio enorm zijn best heeft gedaan om variëteit te steken in dit vaak toch eentonig genre. Je ziet duidelijk dat er meer werk in de nummers is gestoken dan in hun vorige album Buffola. Dit maakt het voor mij daarom een nog beter album. Ook Arvania bewijst dit met een intro waarbij bassist Mike Boyne bewijst dat hij niet zomaar hun bassist is. De baslijnen in dit album zijn veel gesofisticeerder. Het is Boyne die je meesleurt doorheen je reis in het album. Heavy Bluesbands zoals Left Lane Cruiser komen spontaan in mijn op bij het horen van dit nummer.
The Little Sparrow is het verplichte rustigere nummer op dit album en toont aan dat Moss verschillende dingen kan met zijn stem van schuurpapier. Ze keren hier terug naar de Bluesroots en doen deze alle eer aan. De afsluiters Twin Souls en Mantis zijn niet zomaar fillers geven je er nog voor een laatste keer goed van langs voor het afgelopen is. Op het einde van de rit blijf je wat verweest achter met gevoel naar mee.

Cold Was The Ground is voor mij een meer dan geslaagd album dat verfrissing brengt in zijn genre. Als ik nog geen echte fan was, dan heeft dit album er alleszins één van mij gemaakt. Vooral de heavy blues in hun baslijnen hebben mij aangenaam verrast en doen mij uitkijken naar hun volgende album.

1. Along The Chasm
2. Gladstone
3. BC Trucker