Pierce the Veil zet klasse optreden neer in de Trix

Sammy Van den Broeke    1 december 2016

Vorige woensdag (23/11) maakte de post-hardcore band met emo invloeden Pierce the Veil, als onderdeel van hun tour in Europa en de UK om hun nieuwste album ‘Misadventures’ (dat op 13 mei gereleased werd), te promoten, passage in de Trix in Antwerpen met als support letlive. en (voor ons toch) nobele onbekende Creeper. Het concert werd georganiseerd in samenwerking met Rocklive / Biebob en vond plaats in de Trix zaal.

Creeper, een Engelse horror punk band uit Southampton, gestart in 2014 en die al een tijdje furore maakt op Engelse bodem met zijn vernieuwend punk rock geluid en die in het verleden al tourde met ronkende namen als Misfits, Moose Blood, Neck Deep en al opende voor Funeral For A Friend op hun afsheidsconcert mocht de avond openen. Hun laatste EP; The Strangers kreeg al lovende kritieken van DIY magazine en hun sound werd al vergeleken met dat van Alkaline Trio en AFI, wat ons wel benieuwd maakte. Maar goed, eerst zien dan horen en met die ingesteldheid trokken we dan ook naar het optreden. Ze zetten een strakke set neer en konden zeker bekoren. Hun eerste album Eternity, in Your Arms staat vast om te verschijnen op 24 maart 2017, ééntje om naar uit te kijken dus. Check zeker ook hun lead nummer van hun te verschijnen album genaamd ‘Suzanne’.

Hierna was het dus de beurt aan de Amerikaanse post-hardcore band letlive. uit Los Angeles, California die we waarschijnlijk niet meer moeten voorstellen. Met hun stevige live reputatie en de op het podium erg levendige zanger Jason Aalon Butler hadden ze de verwachtingen waar te maken. En of ze die eens ingelost hebben. Jason Aalon Butler sprong als een duracel konijn over het podium en zorgde met zijn bij momenten erg rauwe stem voor een erg aanstekelijke show. In juni releasten ze hun 4de studio album ‘If I’m The Devil…’ en enkele nieuwe nummers werden ook gespeeld. Over dit nieuwste album zei Jason in een interview dat het gemakkelijk het meeste politieke en sociaal gerichte album is dat ze maakten en wat we er nog over kunnen zeggen is dat Jason meer dan tijdens hun vorige albums zingt ipv screamed, iets wat hij naar eigen zeggen altijd al wou doen. Dat politieke vonden we zeker ook in zijn optreden terug, met een sneer naar de nieuwe Amerikaanse president Donald Trump en verwijzing naar de Black Lives Matter beweging die hij tijdens het optreden maakte. De energieke presence van Jason en het strakke optreden van de band zorgde voor een optreden van hoogstaande kwaliteit, zoals we van letlive. gewend zijn!

De kers op de taart was natuurlijk het optreden van Pierce The Veil zelf. Openen deden ze toepasselijk met de openingssong van hun nieuwe album ‘Misadventures’, nl. ‘Dive In’. Vic Fuentes blijft nog steeds een klasse entertainer, nummer na nummer praatte hij de songs aan elkaar en wist hij het publiek moeiteloos te entertainen. Hierna kwamen nog enkele van hun nieuwe nummers aanbod, namelijk ‘Texas is Forever’ en ‘The Divine Zero’ met daartussen de hit ‘Caraphernelia’ en daarna ‘Bulletproof Love’, waarvoor Jason Aalon Butler de band nog eens op het podium mocht vergezellen om het belang van vriendschap in de verf te zetten, want wat ben je zonder je vrienden? Plus dan nog eens het nieuwe nummer ‘Floral & Fading’. Dan was het de beurt aan een akoestisch nummer, namelijk ‘Kissing in Cars’. Wat volgde waren een onstuimige ‘Hell Above’ en ‘Bulls in The Bronx’ en ‘Tangled in The Great Escape’. Voor het nummer ‘Hold on Till May’ mocht zangeres Lindsey Stamey het podium opdraven en ook dit was best te pruimen. Het mag gezegd worden, Pierce The Veil blijkt wederom (en nog steeds) een goed draaiende geoliede machine. Afsluiten deden ze met ‘Circles’ en met ‘King for a Day’ waarmee de tent nog eens op z’n kop werd gezet. We kijken al uit naar de volgende keer ze terug in België zijn, deze keer was het alvast dik in orde!