Soulsister -'30 jaar - 30 jaar Hits - 30 concerten' - Brielpoort Deinze (03/12/2016)

Erik Vandamme    4 december 2016

Voor een stukje nostalgie moest je zaterdag in Deinze zijn. Soulsister vieren hun dertig jarig bestaan onder het motto: ''30 jaar Hits, 30 concerten''. De generatie van plus vijftigers herinneren zich nog levendig hoe Soulsister , samen met die andere Vlaamse trots Clouseau, menig harten van duizenden muziekliefhebbers kon bekoren. We herinneren ons dat eerste concert, medio 1987, toen ze optraden in het voorprogramma van Elisa Waut - eind januari 2016 te bewonderden we ze in de stadsschouwburg te Sint-Niklaas en Raymond van het Groenewoud nog levendig. Toen de jonge wolven, die deze heren nog waren, iedereen uit hun hand deed eten als openingsact van die Lokerse Feesten avond. Dertig jaar later zijn Leyers en Michiels uitgegroeid tot gewaardeerde artiesten, die zowel binnen de band als met andere projecten, op heel wat bijval kan rekenen. Uiteraard is Soulsister veel meer dan enkel Leyers en Michiels. Met  Hervé Martens op keyboard, zien we een oudgediende terug. Ook Patrick Dorcea (drums) is geen onbekende in de Belgische muziekwereld. Wie we wel misten, dat geven we ruiterlijk toe, was Eric Melaerts. Die met zijn toch wel vrij unieke inbreng, vaak dat iets meer vuurkracht bracht in het verleden bij Soulsister. Eric is echter volop op tour met Clouseau , die volgende week zaterdag spelen in het Sportpaleis. Deinze was gevuld met een publiek dat vooral op zoek was naar een portie nostalgie, wat ze ook voorgeschoteld kregen.

Bij de start van de set leek alles wat routineus te verlopen. Talk about it, Wishing, Simple rules het zijn echter songs die geen introductie meer nodig hebben. Het publiek genoot, ingetogen, maar zichtbaar hiervan. Gaandeweg begonnen ook Leyers en Michiels verhalen te vertellen rond het ontstaan van de band, en enkele gezapige anekdotes daarover. Waardoor we nog meer in een nostalgische bui terecht kwamen. Hoewel dat laatste eerder in het tweede deel van de set het geval zou zijn. In het eerste deel lag de focus op songs die Soulsister groot hebben gemaakt. Changes, Through before we started  Het indrukwekkende mooie So Long ago tot Locks and Keys zorgen voor een ware krop in de keel, tot golven van kippenvel doorheen de zaal. Bovendien brengen zowel elk van de vier muzikanten die songs met nog steeds even veel vuurkracht dan circa dertig jaar geleden. Als klap op de vuurpijl, was Paul Michiels enorm goed bij stem, en deden Jan Leyers zijn geweldige solo's ons verstomd staan. Die spontaniteit is dus gelukkig niet verloren gegaan door de jaren heen.

In het tweede deel werden dus meer songs gebracht die het ontstaan van de band uit de doeken deden. Daarbij werden soms lange, maar nooit saaie, verhalen verteld rond dat thema. Waarna prachtige tot verrassende songs werden ingezet. Zo was er ook een ode aan Toots Thielemans, bij Blame You. Je voelde hierbij de geest van Toots regelmatig over de zaal waaien, bij de meesterlijke mondharmonica inbreng van PP Michiels. Een andere totale verrassing in de set was In Love’, een liedje dat ze voor Robbe De Hert z’n filmklassieker ‘Blueberry Hill’ componeerden. Volgens mensen rondom ons een song die ze zelden live brengen.

Het publiek was tot op heden vrij rustig gebleven, al zagen we mensen genieten op een ingetogen manier en gaven ze de band telkens een warm applaus. Plots ging iedereen rechtop staan en dansen bij The Way to you heart. Net op tijd om deze 30ste verjaardag met een knaller van formaat af te sluiten. Na een beklijvend mooie Land of Broken shadows. Volgde nog een bisronde, waarbij Soulsister zowel de dansmoves - Tell me what it takes - als de songs die harten raken Fallen Angel  boven haalden. Waarmee prompt de sterkte van Soulsister 'live' kan worden aangegeven. De band slaagt er medio 2016 nog steeds in de gevoelige snaar te raken, met soulvolle songs - mede door die bijzondere stem van PP Michiels - en songs die op menig dansvloer voor een wervelend feest zorgen. Kortom, het publiek kreeg waar het voor kwam. Een potje pure nostalgie, en een band die ook na 30 jaar nog steeds muziek brengt vanuit het hart, met de nodige spontaniteit van jonge wolven die nog alles moeten bewijzen.

De tournee is nog niet gedaan, we kunnen alleen maar aanraden, mis dit niet als fan en liefhebber van Soulsister. Want ze zijn gewoon in bloedvorm! We willen eveneens nog even verwijzen naar de opkomende shows die Miracle VZW zal organiseren in 2017.

We sommen ze even voor u op:

Zondag 15 januari 2017: Kommil Foo | In Concert – Brielpoort Deinze

Vrijdag 3 maart 2017: Sarah Ferri – CC Palace Deinze