Drums 'n' Guns - Inanna

Erik Vandamme    5 december 2016

Uit de As van Stonerband Mogul ontstond medio 2012 Drums 'n' Guns.  Met groepsleden uit Waregem (Win Nellen & Bert Van Thuyne), Aalter (Jan Gobeyn & Marjo De Keukelaere) en Gent (Sam Dufoor).  Dat Stonerrock verleden blijft wel enigszins overeind staan, maar Drums 'n' Guns laten zich, gelukkig, niet zomaar in een hokje duwen. Na al die jaren kwam eindelijk een eerste debuut plaat op de markt. Inanna: de Soemerische godin van de oorlog en de liefde, waarmee deze muziek uiteindelijk niets te maken heeft. Onze bevindingen:

Naast stoner schuilt er binnen de muziek van Drums 'n' Guns  een beetje Blues tot zelfs zelfs sausje Blood Red Shoes, om maar een voorbeeld te geven. Luister maar naar de lekker loos gaande drumsalvo's op New Breed. Waarna The Cycle fijn blijft verder borduren over begane woestijnwegen, met een vette knipoog naar een al even uitgebreid pallet muzikale stijlen. Waardoor we het grootste pluspunt van Ianna naar voor kunnen brengen. Het gevarieerde aanbod. Sommige songs doen bovendien aanvoelen alsof we, na een wilde rit met de motor doorheen voornoemde woestijngebieden, zijn aanbeland bij een pub. Waar we ons laven aan een grote bot bier, het woestijnzand van onze schoenen vegende. Rand is zo een voorbeeld van een song die zowel instrumentaal als vocaal blijft schipperen tussen stoner en lekkere blues. Woestijnmuziek, die aan de ribben blijft kleven dus.

Daarbij bezorgt , met alle respect voor de instrumentale aankleding, vooral de stem van Sam Dufoor je een warm gloed vanbinnen. Waardoor  je in een roes beland. Waarna je ,met de moed der wanhoop ,de lange rit verder zet. Met de haren in de wind, en gedreven door het geronk van je eeuwige Harley davidson. Als we een kanttekening mogen plaatsen, Drums 'n' Guns blijven ondanks het gevarieerde aanbod, helaas wat te vaak binnen die lijntjes kleuren hebben we de indruk. Echter, als je telkens een deugddoende gloed over je voelt neerdalen. En songs als Time Machine - met wederom die indrukwekkende stem van Sam - en The Legend of James je rillingen bezorgen, denkende aan die lange eenzame, tot deugddoende ritten die je ooit hebt gemaakt? Dan lijkt ons dat kritisch punt een bijzaak.

Ons advies. Laat je vooral gewillig meedrijven over die zandwegen. Dankzij een streepje blues tot stoner. Een lekker loos gaande drums, gezapige riffs en een warmhartige vocale aankleding. Bezorgen Drums 'n' Guns ons een trip die doet verlangen naar lange zomeravonden, bij het kampvuur. Met een frisse pils in de hand, want dorst krijg je van deze plaat zeker en vast. Onder het motto 'schitteren in eenvoud' blijkt Inanna bovendien een plaat te zijn geworden die ons onderdompelt in een ontspannen, relaxte sfeer.  En net dat laatste zorgt ervoor dat we compleet overslag gaan. En gewillige op repeat blijven duwen. Tot het oneindige.

New Breed

The Cycle

Sun Fades Out