HATEURE - Erase This

Erik Vandamme    4 januari 2017

Medio 2015 besteden we ruimschoots aandacht aan de Postrock, postmetal en sludge/doom scene uit de Filipijnen. Bij het grasduinen doorheen het landschap, botsten we echter alvast op één die onze aandacht meer dan verdient. Hateure ontstonden reeds in 2007 en brachten , naast enkele demo's, ondertussen ook enkele albums op de markt. Makabagong Anyo ng Galit (2011) en A Lustrous Danseur (2013) en Body & Soil (2015). Waarover we schreven:Hateure heeft hier een EP samengesteld die de haren op onze armen doet rechtkomen, en ons angstvallig achter ons doet kijken. Deze muziek bevat bovendien zoveel verschillende elementen die je ook terugvind bij Sludge postmetal tot doom, dat elke fan van die verschillen genres hierin zijn of haar gading zou moeten vinden. Het angstzweet breekt je telkens opnieuw uit. Vaak subtiel en heel traag, dan weer hard en medogenloos. Tot je rillend van angst uit deze donkere nachtmerrie ontwaakt. Een nachtmerrie die we echter enorm kunnen smaken, net door de ruime variatie en verschillende uiteenlopende emoties die we daardoor te verwerken krijgen.

Hateure start het nieuwe jaar met een gloednieuwe EP op de markt, in de vorm van een song met een duurtijd van circa tien minuten. Erase this is een herwerkte versie van een drie jaar oude song. We citeren: Hateure’s “erase this” is a stellar rework of a three year old track. A cathartically compelling effort and exercise in ruling the magnitude of sound—through familiar trajectories confined in a schismatic vision of elevating the aural experience to a sonically fulfilling height.

erase this ligt in verlengde van vorig werk van Hateure, maar voegt toch iets toe aan het gedoodverfde concept dat de band doorgaans weet aan te bieden. Binnen diezelfde doom/sludge omkadering, merken we vocalen die klinken als griezelige echo's in donkere kerkers. Net zoals de tentakels op de hoes van deze plaat, voelen die vocalen ook aan als grijpend klauwen die je de adem ontnemen. Het nieuwe is dat niet zozeer de trommelvliezen worden aangevallen, maar het aspect 'Doom' nog meer in de verf wordt gezet. Als een ratelslang die zijn prooi bespiedt. Zijn ogen halfdicht, en zijn lijf lijkt zich te spannen. Tot het ultieme moment is gekomen, om zijn slachtoffer te verscheuren. Zo voelt eras this aan. Na deze tien minuten ademloos, onze demonen in de ogen te hebben gekeken. Blijven we weer eens verweesd achter.

Kortom: Ook nu weer slaagt Hateure erin de meest duistere kant van het doom/sludge genre naar boven te brengen. Binnen een tien minuten lange trip, die niemand onberoerd zal laten. Meer informatie over deze EP: Re-worked/Re-recorded version of the track "If you're searching for meaning, erase this now. I'm meaningless. Repeat." from A Lustrous Danseur, 2013. Deze 'one track' EP is ook te beluisteren via bandcamp: https://hateure.bandcamp.com/album/erase-this geniet, sidder en beef!