Intergalactic Lovers - Exhale (Unday Records)

Erik Vandamme    18 september 2017

Het was al een tijdje stil rond Intergalactic Lovers. In de Marquee op Pukkelpop lichtte de band deze zomer echter al een tipje van de sluier. Intergalactic Lovers bracht op 15 september hun nieuwste plaat op de markt via Unday Records. Exhale wordt op 2 november integraal en live voorgesteld in de AB in Brussel. Intergalactic Lovers lijkt op deze nieuwe plaat een bladzijde om te draaien. Dit is bovendien een heel kleurrijke geworden die vreugde en verdriet perfect met elkaar verbindt. Onze bevindingen:

Between The Lines is een zeemzoetige, warme song die je hart meteen raakt. Zonder al te 'klef' te gaan klinken, blijkt Intergalactic Lovers hiermee alvast gevoelige snaren te raken. Dat blijkt trouwens over de gehele schijf zo te zijn. De grote sterkte van een band als Intergalactic Lovers is, ondanks de wederom indrukwekende instrumentale aankleding, die toch wel heel bijzondere stem van Lara Chedraoui. Die lijkt je telkens opnieuw te hypnotiseren, waardoor je in een diepe trance terechtkomt. It Up, Talk! Talk! zijn allen songs die ons enerzijds vreugdevol stemmen, en anderzijds kippenvel bezorgen. Het meeslepende Ego War bezorgt je koude rillingen van innerlijk genot. Coast To Coast bevat eerder een zomers tintje. En zo kunnen we nog even doorgaan. De ene keer schreeuwt Lara als het ware haar frustraties uit, de andere keer bezorgt ze je een krop in de keel, waardoor je verweesd achterblijft. Het voortdurend schipperen tussen vele uitersten zorgt er dan ook voor dat de aandacht geen moment verslapt.

Intergalactic Lovers bewijst met hun derde schijf vooral meer dan ooit volwassen te zijn geworden. Bovendien, zoals de platenhoes al doet vermoeden, presenteert Intergalactic Lovers een weids kleurenpallet van donker en licht, vreugde en verdriet, hoop en pijn. Net de combinatie van die vele uiteenlopende aspecten maakt van Exhale dan ook een heel bijzondere plaat die aan de ribben blijft kleven.

Lara Chedraoui verklaart het zelf. ''Het is wat in mijn hoofd omgaat, het is dat of eventueel op mensen slaan. De woede moest eruit, dus heb ik er songs over geschreven. Wat me dan weer helpt om te leren omgaan met verdriet en woede''. Exhale is dus blijkbaar een heel persoonlijke plaat geworden, waar de bandleden hun angsten, twijfels, verdriet, woede en pijn de vrije loop laten. Toch klinken ze niet al te depressief. Er schuilt altijd een sprankeltje hoop achter de donkere wolken van het leven. De boodschap is aangekomen en heeft ons diep geraakt. Missie geslaagd!

1. Between The Lines
  2. Coast To Coast
  3. Give It Up