Infantile - Poperingsche Hoppethrash

Erik Vandamme    19 oktober 2017

Infantile zijn een Oldschool thrash band die Thrash metal brengt met invloeden van Anthrax, 80's Metallica & Lost Society. De band werd opgericht in februari 2009. Infantile had te maken met heel wat personeelswissels, en heeft ondertussen menig club, café en pub compleet plat gespeeld. De band heeft dus ondertussen een heel sterke live reputatie weten op te bouwen. Tijd om dat ook eens op schijf te zetten. Poperingsche Hoppethrash mag dan een debuut EP zijn. De muzikanten vinden elkaar blindelings waardoor het aanvoelt alsof we hier te maken hebben met een band met ongeveer twintig jaar ervaring.

Wasted Inc., Drunk off my Ass, Killing what doesn't exist, Fuck the dragon. Het zijn inderdaad technisch perfect in elkaar gestoken songs, je kunt er daadwerkelijk geen speld tussen krijgen. Dit is duidelijk thrash tot speed metal van hemels hoog niveau. Het is wellicht wel allemaal eens voorgedaan, de band vindt geen nieuwe muziekstijl uit of zo. Maar kwalitatief levert Infantile de perfecte thrash metal EP af, waarbij ze bewijst niet te moeten onderdoen voor hun grote voorbeelden binnen het genre.

We voelen dan ook prompt de neiging om stevig te beginnen headbangen, moshen en alles om ons heen kort en klein te slaan. Dat is een 'gevoel' dat we altijd willen hebben bij het beluisteren van deze metalstijl. Opvallend is dus vooral de knallende drums, snoeiharde gitaar riffs. De drummer en gitaristen van dienst spelen op technisch zodanig hoogstaand niveau, dat we er prompt koude rillingen van krijgen. Bovendien is er een meesterlijke vocale aankleding. De zanger beschikt over een stem die je letterlijk bij de strot grijpt, om niet meer los te laten.

Links en rechts horen we toch ook dat deze band nog niet aan het einde van hun kunnen is gekomen. We zouden Infantile om die reden het label 'veelbelovend' willen opkleven. Deze band beschikt wel degelijk over potentieel om potten te breken, zoveel is duidelijk. Maar de songs geven ons eveneens het gevoel dat er, gezien de hoogstaande manier waarop de muzikanten hun ding doen, zelfs meer inzat dan er echt is uitgekomen. Geen nood echter, dit is pas een debuut EP. We zien hen, als ze zo blijven evolueren, zeker nog in de voetsporen treden van, om het bij  Belgische bands te houden, bands als Evil Invaders. De verwantheid met deze laatste horen we trouwens telkens opnieuw terug in de hemelse riffs en het verdovende drumwerk op deze plaat.

Waaruit we kunnen besluiten:

Infantile levert met Poperingsche Hoppethrash een klasse plaat af, waarmee ze in de voetsporen treden van andere grootheden binnen het genre. Puur muzikaal staan de songs nu al als een huis. Vooral de indrukwekkende gitaar riffs klieven als botte bijlen doorheen ons lijf. Maar het eindpunt is totaal nog niet bereikt, zoveel is duidelijk. Infantile is dus vooral een band om in het oog te houden, naar de toekomst toe. We voorspellen ze een heel rooskleurige toekomst binnen het thrash tot speed metal gebeuren in ons land, en ver daarbuiten. Is onze eindconclusie.

1. Wasted Inc.
  2. Drunk Off My Ass
  3. Killing What Doesn’t Exist