Lighthousing – Invisuals (Blue Ear Music/Dungeon Records)

Jens Deklerck    20 oktober 2017

Ons kleine Belgenlandje bulkt van het muzikale talent. Neem nu bijvoorbeeld Lighthousing. Het Antwerpse zevental richtte het project eind 2014 op en omschrijft de muziek als “smooth, sad and sexy with a beat”. Op 20 oktober zal deze cocktail uitmonden in de EP getiteld “Invisuals”. Deze EP werd uitgebracht via Dungeon Records en via Blue Ear Records kon ik deze al voorbeluisteren , met volgend verslag tot gevolg.

Het vier nummers tellende album begint met Rising Sun. Vol emotie weet zanger Matthijs Vanstaen je al snel in zijn netten te strikken. De stem, die het in 2013 tot de halve finale van The Voice Vlaanderen schopte, smacht naar je aandacht en weinigen zullen aan deze lokroep kunnen weerstaan. De muziek is sfeervol en doordrenkt van droefheid, maar de mix van elektronica en pop baadt tegelijk in een zwoele gloed. Meewiegen met gesloten ogen is toegestaan.

Terrified begint soberder van karakter met zwoele elektronica die, in tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden, een meer relaxe sfeer uitademt. De backing vocals van Stefanie Schaekers zijn duidelijk hoorbaar en leiden je mee naar de climax. Hier wordt duidelijk dat er over de structuur van elke song goed is nagedacht.

Een ander voorbeeld van een mooi opgebouwde compositie is You & I. Dit sexy staaltje elektronische pop start met vocals die een bad hebben genomen in de wereld van de soul. Toch vinden ze ook hun plaats in deze wereld met lounge-invloeden. De track zwelt vervolgens aan tot een explosie van emotie waarbij een subtiele gitaarlijn mee zijn duit in het zakje doet.

Slotnummer I Had To start met een diepe beat waarna vocals en minimale synthgeluiden de song omvormen tot een uitdagend stukje indietronica. Dit is de meest uitdagende track op de EP, maar net zoals bij de andere songs wordt er subtiel toegewerkt naar een goed uitgekiende finale.

Conclusie: “Invisuals” is een EP geworden met als sterkste wapens de vocals en de opbouw van elke song. Het zwoele geheel is toegankelijk genoeg om de deuren van enkele radiostations open te krijgen.

1. Rising Sun
2. Terrified