Ndugu - BROTHER (Mellow Minds)

Erik Vandamme    27 maart 2018

Ndugu is ooit gestart als een solo project van Owen Weston (Big Whoop, Coely, Amzumi). Later omgevormd tot een heuse band. Met 2 akoestische gitaren, bas, percussie en vocalen. Ndugu wordt omschreven als ''akoestische hip hop'' en brengt op 2 april zijn eerste EP op de markt Brother. We citeren de Engelstalige omschrijving over de titel van het album even: ''Ndugu is Swahili for brother, family, kinsman, for us it means togetherness"Ndugu haalt niet enkel zijn invloed uit Hip Hop maar eveneens uit Mali Blues en Afrobeat. Een zeer zuiders getint sausje dus, dat vooral smaakt naar meer.

Vanaf Ndugu voel je die zomerse vibes over jou heen komen, als een warme bries bij zomerse temperaturen. De band bestaat uit muzikanten die eveneens letterlijk warme klanken uit hun instrumenten toveren. Gerugsteund door een vocale aankleding die aanzet tot zweven over de dansvloer. Net dat Zuiders temperament, waarrond deze EP is gebouwd, is een meerwaarde binnen het geheel.

De groovy tot heel aanstekelijke sound van daarop volgende songs als Got It So, Overstand laten aanvoelen dat hier geen geluidsmuren worden afgebroken, maar harten verwarmt raken des te meer. Eerder op een subtiele, maar heel verdovende wijze trekt Ndugu ons naar verre oorden. Waar we bij voorkeur rond het kampvuur gezeten, genieten van de ondergaande zon. Waarbij aanstekelijke  percussie en bas/gitaar lijnen een intens gevoel van rust over ons doen neerdalen. Bij Dreamin ' denken we prompt aan het soort Hip Hop waardoor we in het verleden vielen voor een artieste als Coely. De typische hip hop sound met een vocale aankleding die een boodschap bevat die je zelf mag invullen. Dat komen we bij Ndugu dus  ook vaak tegen. Het geeft bovendien aan dat Ndugu een band is met veel groeimogelijkheden. Hen dus vastpinnen op die ene muziekstijl? Het is de band duidelijk tekort doen.

Ndugu brengt met Brother een EP uit boordevol Afrikaans getinte muziekstijlen, in een brede omkadering daarvan, naar voor. Binnen vijf songs die eigenlijk enkel een klein deel laat zien van waartoe de band in staat is. Deze EP is dus vooral een visitekaartje, om zich te tonen naar het publiek toe. De aanstekelijke, en vooral heel kleurrijke sound gaat eigenlijk veel kanten uit. Hip Hop, Afro akoestische muziek, zelfs een streepje soul. We vinden het allemaal terug op deze schijf. Vooral straalt Brother een soort aanstekelijke, groovy warmte uit die zowel vocaal als instrumentaal een gemoedsrust op de luisteraar doet neerdalen. Wilde dans en bras partijen zijn er echter niet bij, eerder lekker zweven over die dansvloer tot de late uurtjes. Kortom. Brother is een heel leuke EP die ons vooral doet uitzien naar meer warmte en geborgenheid binnen Afrikaanse muziekstijlen in de nabije of verre toekomst.

Tracklist

1. Ndugu
  2. Got It So