Verslag: Carrion (CD release) + Shifter - 16/06/2018 - ELPEE (Deinze)

Erik Vandamme    20 juni 2018

Carrion stelde op 16 juni zijn ondertussen tweede album "Time To Suffer" voor in een heel goed vol gelopen ELPEE te Deinze. De ambitieuze band heeft reeds een lange weg afgelegd, en lijkt ons op basis van een eerste luisterbeurt gegroeid tot meer volwassen geworden. Ook live zagen we een evolutie die ons hoopvol stemt naar de toekomst toe. Carrion bracht Shifter mee als voorprogramma. Eveneens geen onbekende voor het doorsnee publiek in ELPEE. Beide bands speelden dus een op voorbaat gewonnen thuismatch. Maar zoals iedereen weet, een match moet altijd eerst worden gespeeld. Ons verslag:

Foto's: Tomy Devogelaere

Shifter: De eerste wervelstorm op een zomerse avond, doet het dak er compleet afgaan.

Hoewel de band Shifter pas is ontstaan in juni 2016, bestaat deze band uit muzikanten die heel wat jaren ervaring op de teller hebben staan. Live kon Shifter ons al een paar keer bekoren vorig jaar. O.a. in diezelfde ELPEE. Toen ze de avond mochten openen op 6 jaar ELPEE. We Schreven daarover ''Shifter bleek vooral zich te profileren als een bol energie, zonder enig ophouden werd de ene na de andere kanonskogel op het publiek afgeschoten. Met als resultaat dat het dak er al vanaf dat eerste concert compleet afging. De band blijkt ook een enorme hoge dosis spelplezier te etaleren, zijn enorm ambitieus, maar willen dus vooral muziek maken om mensen te entertainen. Wat we kunnen gebruiken in de harde en donkere tijden waarin we leven."

Shifter is een band waarop je puur muzikaal bekeken bovendien geen label kunt kleven, en dat is maar goed ook. Shifter bestaat uit muzikanten die zich telkens opnieuw ontpoppen tot tovenaars met klanken, dan hebben het zowel over de verschroeiende gitaar en bas lijnen als de vlammende drumpartijen, die klinken als donderslagen bij heldere hemel. Bovendien is er die bewegelijke tot charismatische frontman. Die iedereen van begin tot einde uit zijn hand doet eten. Dat was ons in het verleden ook al allemaal opgevallen, dat is anno 2018 nog steeds het geval.

Op dit vlak is er, ondanks die personeelswissels en dergelijke meer, dus niet veel veranderd. De band laat er vooral geen gras over groeien, en legt dus ook nu weer de lat enorm hoog om het publiek in te pakken. Als we eigenlijk één klein minpunt mogen geven. Is het wellicht dat er ondertussen dus niets is veranderd, hoog tijd om al die mooie muziekjes  eens in een plaat of zo te gieten? Om zo een volgende stap te zetten naar eeuwige roem. In elk geval. Live kun je Shifter vergelijken met een opkomende wervelstorm die je, willen of niet, omver blaast. Op een eenvoudige maar enorm gedreven wijze doen deze heren er menig daken compleet af gaan. Dat was anno 2017 zo, dat is nu nog steeds het geval. Missie geslaagd!

Carrion: De lange weg naar volwassen worden.

We moeten eerlijk bekennen, toen ik Carrion vorig jaar zag aantreden op Black Out Bash. Bleef ik een beetje op mijn honger zitten. Ik schreef daarover: ''Gerugsteund door een snoeiharde drumlijn, en bulderende vocalen die je hart letterlijk doorboren, krijgen we een enorm hoogstaande Death Metal concert voorgeschoteld. We misten echter dat beetje meer spontaniteit. Het leek ons, ondanks dat de frontman wel degelijk zijn publiek aansprak, dat er min of meer een routineklus werd afgewerkt. Alles ging bovendien wat diezelfde strakke lijn uit. Maar aan de kwalitatief hoogstaande wijze waarop de instrumentalisten en vocalist van dienst staan te spelen. Daar hebben wij niets aan op te merken. Integendeel zelfs!''

Carrion kwam in ELPEE dus zijn nieuwste schijf Time To Suffer voorstellen. Deze plaat verschijnt via Mighty Music. En laat een band horen die inderdaad aan het evolueren is. Echter, live klinken die nieuwe songs zelfs nog energieker, extremer en steviger dan op plaat.  Aan de instrumentale inbreng is wellicht niet zoveel veranderd. Carrion bestond, en bestaat nog steeds, uit muzikanten die riffs en drumsalvo's naar voor brengen waardoor de poorten van de Hel prompt compleet open gaan. Gerugsteund door een zanger/frontman die met zijn oorverdovende gebrul je de ultieme doodsteek toedient. Wat is er dan echt veranderd?

Ik zag vooral een band op het podium staan die meer dan ooit tevoren enorm veel spelplezier uitstraalt. Elk van de bandleden vinden elkaar blindelings, van enige routineklus afwerken is daarbij  totaal geen sprake meer. Zowaar sprak de impostante frontman zijn publiek zelfs haast voortdurend aan. Nu bij het Death metal genre hoeven lange bindteksten niet, het is de muziek die voor zich spreekt. Maar net door extra interactie toe te voegen aan perfecte manier van naar voor brengen van hun muziek, wordt ook de fan betrokken bij de set. Waardoor een kruisbestuving ontstaat tussen band en aanhoorder, die daken er compleet doet afgaan.

Stonden we vorig jaar - na hun aantreden op Black Out Bash - een beetje sceptisch tegenover Carrion, dan zien we anno 2018 een band op het podium verschijnen die op weg is totaal volwassen te worden. En meer dan ooit klaar blijkt te zijn om de wereld compleet te veroveren. Net door op een verschroeiend tempo ervoor te zorgen dat de tongen van de Hel uw voetzolen likken, tot je dankzij de hitte die ontstaat compleet buiten adem waanzinnig bent geworden na zoveel mokerslagen die de band daarbij telkens opnieuw uitdeelt. Maar vooral, deze keer stond er een goed geoliede machine op dat podium die van begin tot einde de aanhoorder bij de strot grijpt, dooreen schudt, maar daar eveneens een hoge dosis charisma aan toevoegt. En zo zorgt voor een hoogstaand death metal feest, dat we niet elke dag tegen komen.

Carrion staat op 1 juli op Antwerp Metal Fest. Op basis van dit strakke en hoogstaande concert, plus een schijf die ons compleet kan overtuigen, zien we hen de festivalweide in Antwerpen eveneens in vuur en vlam zetten. Zeker weten! Meer informatie