Mr Myst - Red Light District EP

Erik Vandamme    13 februari 2018

Op 21 april mag Mr. Myst het glam- en sleazerock festival Wildfest openen. Meer informatie: Wildfest 2018. De band contacteerde ons dat ze een gloednieuwe EP op de markt brengen. Red Light District bevat vijf heel tot de verbeelding sprekende glam, sleaze en hardrock songs. Die bovendien één voor één aan de ribben blijven kleven. Nee, nieuwe muziekstijlen worden hier niet uitgevonden. Gewoon puur lekker old school hard rock reserveren, met de gedoodverfde ingrediënten waarvoor elk beetje fan van die muziekstijl over de streep zou moeten worden getrokken? Dat dan weer wel

Met hun debuut album in 2016 gooide Mr. Myst alvast hoge ogen. De verwachtingen waren dan ook hoog gespannen. Vanaf die eerste aanstekelijke song Stand Up worden we al gerust gesteld. Mr. Myst haalt riffs uit de kast die even lekker snijden doorheen je hardrock hart, als doorheen een verse boterham. Telkens gerugsteund door een cleane vocale aankleding, die nog meer je hart verwarmt en je bovendien prompt een glimlach op het gezicht zal toveren. Begane wegen blijft de band ook verder bewandelen op de daarop volgende songs als Red Light District, Runaway en de enorm aanstekelijk gebrachte Elton John cover I Still Standing. Die in 'hardrock versie' prompt een nieuw leven gaat leiden. Mr Myst sluit deze aantrekkelijke EP af met een eenvoudig, maar vuurkrachtige knaller Sex All day.

De luisteraar die op zoek is naar iets nieuws, iets avontuurlijk of experimenteel. Zal zich in deze EP Red Light District wellicht niet direct kunnen vinden. Echter, de doorsnee Sleaze, glam tot hardrock fans onder onze lezers mogen deze EP met een gerust gemoed in de platenkast halen. Als klap op de vuurpijl bevat deze EP een gedurfde maar vooral heel geslaagde Elton John cover. Waaruit blijkt dat Mr. Myst een band is die zijn eigen grenzen aftast, maar zijn roots eeuwig trouw blijft. En daar kan naar onze mening nooit iets mis mee zijn. Ook al zijn we persoonlijk wel iets meer te vinden voor bands die durven buiten die lijntjes te kleuren, dat geven we eerlijk toe. Mr. Myst komt dankzij het afleveren van een loepzuivere EP boordevol lekker aanstekelijke hardrock kleppers, daar echter gewoon mee weg. Waardoor ook wij compleet over de streep worden getrokken. Is onze eindconclusie.

1. Stand Up
  2. Red Light District
  3. Runaway