1349 - The Infernal Pathway (Season Of Mist)

Koen Asaert    3 oktober 2019

1349 is aural hellfire (hellevuur voor de oren). Dat is en blijft het primaire concept sinds de band voor het eerst opstond uit de as van Alvheim in 1997. De band werd gevormd rond de oprichters: zanger en voormalig drummer Ravn, gitarist Tjalve en Seidemann op bas . 1349 voltooiden hun line-up met de toevoeging van gitarist Archaon in 1999 en Satyricon drumlegende Frost in 2001.

Toen hun debuut 'Liberation' werd uitgebracht in 2003, veroverden de Noren de wereld met hun intense mix van old school black metal soundscapes en ultrasnelle agressie. Verdere aanvallen volgden elkaar snel op en bevestigden de reputatie van de band als een van de sterkste acts in de scene.

Na het vertrek van oprichter Tjalve, die besloot zich te concentreren op zijn band Pantheon I, is 1349 verder gegaan als een kwartet. Nu zijn de Noorse black metal-titanen 1349 terug met hun langverwachte zevende full-length: 'The Infernal Pathway'.

In Abyssos Antithesis speelt de band vaak riffs die atypisch zijn voor black metal en eerder passen bij klassieke heavy metal, het drumwerk is dan weer wel typisch black metal. Through Eyes of Stone is eveneens een kruising van black en heavy metal. Tunnel of Set VIII blijkt een korte duistere soundscape. Bij Enter Cold Void Dreaming stel ik me bloot aan snel voorbijflitsende nachtmerries.

Towers upon Towers kent een interessante intro, het vervolg is echter een stuk minder boeiend. Het laatste derde van de track herpakt 1349 zich echter en wordt het uiteindelijk toch nog een spannend nummer. Tunnel of Set IX is een redelijk voorspelbare soundscape. Deeper Still serveert rechttoe rechtaan black metal die zich diep in je hoorkanaal boort en je trommelvliezen kapotscheurt.

Striding the Chasm slaat in als een sonische bom en zorgt voor de nodige nekgymnastiek. Ook hier duikt een gitaarsolo op die me eerder aan heavy metal doet denken. Dødskamp (album edit) is een indrukwekkend zwartmetalen kunstsmeedwerkje en duidelijk één van de betere songs op dit album. Tunnel of Set X biedt een verwaarloosbaar intermezzo. Afsluiten doet 1349 in schoonheid met het impressionante afwisselingsrijke Stand Tall in Fire.

Op “The Infernal Pathway” neemt 1349 ons mee op helse paden door chaos en waanzin, duisternis en gevaar, terreur en vernietiging. Ondanks aanwezige heavy metal invloeden, blijft 1349 grotendeels het straatje van de traditionele black metal bewandelen. “The Infernal Pathway” is een goed maar zeker geen buitengewoon black metal album.

Website / Facebook