Mora Prokaza - By Chance (Season of Mist)

Koen Asaert    27 juni 2020

Welkom in de zenuwslopende en door woede gedreven wereld van Mora Prokaza waar waanzin heerst! Net als Mora Prokaza kan hun nieuwe opus 'By Chance' niet in één muzikale categorie worden ondergebracht.

De band werd in 2013 opgericht door Farmakon (gitaar, zang) en Isvind (drums). Beide muzikanten hebben een jarenlange ervaring met spelen in veel lokale Wit-Russische extreme metalbands. Het materiaal voor de eerste release “Bringer of Plague” werd snel gecomponeerd en uitgebracht begin 2015.

Kort na de release van hun debuutalbum verlaat IsvindMora Prokaza en voegt de furieuze drummer Hatestorm zich bij de band, die begint met het opnemen van nieuw materiaal. De toevoeging van Hatestorm opende voor de band nieuwe opportuniteiten en in mei 2015 presenteren de muzikanten een gloednieuwe EP "My Awakening" gevolgd door een nieuw album "Dark Universe" (2016).

In 2018 veranderde Mora Prokaza hun benadering van componeren en soundconcept volledig en met de release van de single 'Blacker than Black' vond de band zichzelf opnieuw uit met geweldige feedback van fans over de hele wereld. De band ging op zoek naar nieuwe muzikale horizonten en begon met het opnemen van een nieuw album na het ondertekenen van een deal met Season of Mist. Het label beschrijft de muziek van Mora Prokaza als een mix tussen avant garde black metal en new school trap, geïntegreerd met de Wit-Russische kunstwortels die zo diep van binnen liggen. En ik moet eerlijk bekennen dat ik op internet moest opzoeken wat ‘trap’ precies is.

WIMG klinkt in het begin heel erg als filmmuziek. Wanneer de zware gitaren en drums invallen krijg je een heel andere sfeer. De grommende en blaffende manier van rappen van Farmakon zorgt echter voor een crossover van new school hiphop en metal die me doet denken aan een hedendaagse versie van de “Judgement Night”soundtrack. I’m Not Yours experimenteert voorzichtig met geluiden, waardoor een heel nieuwe vorm van hiphop of - als je trendy wil zijn - ‘trap’ krijgt. Check It begint met een muziekdoosmelodietje en voegt daar een jazzorkestje aan toe. Dit vormt de achtergrond waartegen de raps van Farmakon en het gedrum van Hatestorm afsteekt. Het is op het eerste gehoor een bizarre combinatie, maar Mora Prokaza blijken muzikale meesterchefs in het koken van uiterste smakelijke gerechtjes met zeer uiteenlopende ingrediênten.

Im A Human verrsnijdt atmosferische black metal met helse hiphop. I See It This Way brengt je in oosterse sferen waar de gek geworden djin je zijn eigen versie van de sprookjes van duizend en één nacht voorleest. De song wordt zowaar afgesloten met een streepje neoklassiek. Op het aanstekelijke Madonna komen zowel liefhebbers van keyboards als fans van zware gitaren aan hun trekken.

Be There zou zonder de duivelse rap van Farmakon een interessante post-metal track zijn. Ook Sorry Man slaat het post-metalen kronkelpad in. Blacker Than Black tenslotte blijkt niet enkel het nummer dat het verst teruggrijpt naar de black metalwortels van Mora Prokaza, maar is ookde track waarop Farmakon het hevigst zijn gal uitspuwt.

Season Of Mist heeft met Mora Prokaza een zwarte éénhoorn in de stal gehaald. Mora Prokaza is een uiterst zeldzame band die met een echt uniek geluid op de proppen komt. De band moet zowat de enige hiphop act met black metal wortels zijn of de enige black metalband die met hiphop, trap en grime experimenteert. Het doet me denken aan een hedendaagse en extremere versie van de Judgement Night soundtrack, een cultalbum met collaboraties van rock- en metalbands met hiphop artiesten. De crossover van metal en hiphop is dus niet nieuw maar Mora Prokaza durft naast metal en rap ook nog eens jazz, klassiek en post-metal in haar sound te steken. Wellicht wordt dit voor metalfans een love it or hate it album. Ofwel ben je er stapelzot op ofwel wil je er in de verste verten niets mee te maken hebben. Ik behoor alvast tot de eerste categorie.

Website / Facebook / Instagram / Bandcamp