Het Duitse Soulbound brengt moderne donkere industrial/gothic metal met meeslepende melodieën en dystopische en sociaalkritische teksten.
Althans dat is wat de bio vermeldt.
Hun nieuwe album “Addicted To Hell” werd geproduced door Chris Harms (Lord Of The Lost) die zich de laatste Jaren niet enkel als een uitstekende zanger/muzikant bewijst, maar ook als een succesvolle regisseur in het succes van andere bands.
Titelsong en opener Addicted To Hell zet zijn eerste stappen in industrial metal stijl, maar dwaalt dan verder af op shockrock en gothic metal paden. Het vaak herhaalde refrein nestelt penetreert diep in je hersenen. March March neemt je eerst mee op harde riffen naar het kille donkere rijk van Marillyn Manson en White Zombie. Rauwe harde tone worden echter afgewisseld met iets zachtere melodieën die aan Lord Of The Lost doen denken. Toxic is nog zo’n catchy doordringend lied.
Deze ambitieuze jonge mannen met meestermagiër Chris Harms aan hun zijde, schijnen het mysterie van het schrijven van stevige pakkende songs te hebben ontrafeld. Het zal dus uiterst moeilijk worden om deze band op slechte songs te betrappen. Soulbound heeft een geschiedenis als een uitstekende alternative metal/ nu metal band, maar schoof meer en meer op naar industriële gothic metal. Maar songs als Fuck You zulllen het ongetwijfeld ook bij de fans van alternative metal en nu metal goed doen. Eigenlijk is dat een genre-overstijgende act met een gouden toekomst voor zich.
Undone neemt gas terug zonder aan pittigheid te verliezen. De straffe stem van Johnny Stecker staat centraal en fungeert als centrale draagbalk voor deze emotionele song. Dit is internationaal topmateriaal. De cyber metal van Devil is zo explosief dat doodsterren ontploffen. The Beast blijkt de gevoelige modern metal ballad, al zit er ook een ouderwetse gitaarsolo in. Crash And burn is een verrukkelijk ramlied. Het blijft me een raadsel of Tic Toc verwijst naar een klok of naar de populaire video app. Feit is dat dit weer een prachtige track is, waarin brutaliteit en melodie elkaar in balans brengen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wat is de toekomst van deze band? Met kleppers als Alive, een kruising van Rammstein, Disturbed en Mister Misery ziet hun toekomst er alleszins rooskleurig uit. Het schitterend pareltje Sucker’s Place bezorgt me kippenvel. Hopelijk komt er binnenkort een video van dit nummer. Fire It up brengt een vurige mix van industrial metal, electronicore en alternative rock. Het industriële nieuwmetalen vuurwerk van Unleashed Aporia sluit CD1 af.
Want voor de bezitters van de limited first edition Digipak CD is er ook nog een bonus CD met daarop 11 tracks. Na een akoestische live version van Addicted To Hell, krijg je het spooky griezellied Halloween (Acoustic Live Version) uit hun debuutalbum “Towards The Sun”.Daarna volgt klinkende Rising Sun Vol. 2 (Acoustic Live Version)dat ondanks de donkere tekst toch erg vrolijk klinkt. Zelfs in een gestripte akoestische live versie blijft Beast een dijk van een nummer. Het is een beetje vreemd om Crash And Burn in een akoestische live versie te horen. Want dan blijkt dit industrial metal ramlied ook niet slecht in een soort country versie.
One Million Scars (Acoustic Live Version)komt uit het tweede album “Myllennium” en klinkt akoestisch als het betere emotionele singer-songwriter werk. Rising Sun komt uit datzelfde “Myllennium” album en blijk akoestisch een zeer degelijk nummer.
Na het rustigere akoestisch vertier volgen twee remixen. Undone (Parasite Inc. Remix) is niet mis, toch vind ik het origineel een stuk sterker. Fuck You (NeonWired Remix) geeft een geslaagde electro make-over aan deze alternative metal/electronicore track. Soulbound besluit met 2 overtuigende covers: Words van het mij onbekende Burden Of Lifeen het in het Duits gezongen Halloween van Harpyie.
Of Mice & Men
Posted by Snoozecontrol on Wednesday, 25 March 2015