Our Oceans – While Time Disappears (Long Branch Records / Suburban)

Koen Asaert    16 januari 2021

Our  Oceans is een Nederlandse (post)trock band met moderne, progressive rock invloeden en bbestaat uit ex-Cynic-leden zanger/gitarist Tymon Kruidenier en bassist Robin Zielhorst, aangevuld met drummer Yuma van Eekelen (ex-Pestilence). Met zijn drieën waren ze eerder ook al actief in Exivious.

Bij het afspelen van het eerste nummer Unravel, moet ik haast onmiddellijk aan Radiohead denken. Bij het tweede nummer Weaping Lead komt wijlen Jeff Buckley op visite bij Radiohead en samen houden ze een theekransje. Tot nu toe kunnen we zeggen dat Our Oceans mooie rockmuziek maakt. Ook al is het niet vernieuwend. The Heart's Whisper sterkt me in mijn mening dat je deze schijf best consumeert bij het genot van een glaasje wijn. Bij Motherly Flame droom je af en toe weg, om even vaak gestoord te worden door een hardere passage die je uit je meditatieve toestand sleurt. Passing By blijkt hypnotiserende post-rock. Face Them is een stuk steviger en als je goed luistert hoor je echo's van Muse aan waaien. Het etherische slaapliedje Your Night, My Dawn is een prachtige progressive post-rock parel. Het nijgt zelfs een beetje naar Sonnhar. You Take roept nogmaals de geest van Jeff Buckley op. Het album eindigt met het fraaie experimentele With Hands Torn Open.

“While Time Disappears” had de comeback van Radiohead kunnen zijn of de verrijzenis van Jeff Buckley, maar nee het is een onbekende band uit Nederland met een technisch zeer sterk en artistiek erg boeiend album. De toekomst voor Our Oceans ziet er veelbelovend uit.

Website / Facebook / Bandcamp