Drie popart-iconen in hartje Brussel!

Nieuws:Muziek
  Van Muylem    2 maart 2022

Vanaf 25 februari reist de tentoonstelling POP MASTERS met Keith Haring, Andy Warhol en Roy Lichtenstein door de jaren 1960 tot 1980. Exhibition Hub stelt in primeur 150 originele posters van de popart-iconen tentoon uit de grootste affichecollectie ter wereld. Mis dit niet! Nog tot eind mei te bezoeken in het oude KBC-gebouw op de Brusselse Grote Markt!


EXHIBITION HUB AKA TELETIJDMACHINE:

Exhibition Hub zet de lente kleurrijk in en brengt popart naar de Brusselse Grote Markt! Vanaf 25 februari kan het publiek niet minder dan 150 indrukwekkende originele affiches (her)ontdekken van dé drie Amerikaanse popart-iconen Andy Warhol, Roy Lichtenstein en Keith Haring. De werken bieden een bloemlezing uit de catalogus van het Hamburgse Museum für Kunst und Gewerbe (MKG), dat de grootste popartaffichecollectie ter wereld bezit. Ze vertalen de energie, vrijheid van meningsuiting en de voor die tijd meest vernieuwende communicatietool in een intrigerend tentoonstellingsparcours.

Deze Brusselse première kwam tot stand in samenwerking met Jürgen Döring, oud-curator uit het Hamburgse museum, die met zorg een boeiende selectie samenstelde. “Het is een spannend vooruitzicht dat deze collectie – één van de grootste ter wereld – enkele van haar geheimen en schatten uit de doeken mag doen in de Europese hoofdstad. De collectie is ontstaan na een ontmoeting met verzamelaar Claus von der Osten, die sinds het begin van de jaren 2000 vele originele affiches aan het MKG heeft geschonken”, licht Jürgen Döring toe.

Ook Mario Iacampo, oprichter van Exhibition Hub, is “_zeer blij dat deze affiches met iedereen kunnen gedeeld worden op de mooiste Markt ter wereld. Wij willen kunst en artistieke ervaringen toegankelijk maken voor een zo breed mogelijk publiek. Dit is voor ons dan ook een uitgelezen kans om aan te tonen hoe kunst – en popart in het bijzonder – in ons dagelijkse leven terug te vinden is.”

POPART, CREATIEVE ONDERSTROOM GEBOREN IN DE JAREN 1960

In deze tentoonstelling reist de bezoeker met familie of vrienden door de geschiedenis van de popart, één van de toonaangevende kunststromingen uit de tweede helft van de 20ste eeuw. Naast de schilder-, installatie- en beeldende kunsten gepaard met de opkomst van audiovisuele creaties die het veld in deze periode kenmerkten, nam affichekunst een prominente plaats in. Dit nieuwe medium werd het communicatievehikel voor heel wat artiesten. Het vertaalde doelgericht hun blik op een moderne en steeds veranderende wereld. De popart-iconen zijn fiere erfgenamen van grootheden zoals Toulouse-Lautrec, Mucha, Delaunay en de Russische constructivisten. Warhol, Haring en Lichtenstein verheven de affiche tot kunst en brachten deze tot in ieders huiskamer.

De geselecteerde werken voor Pop Masters brengen in beeld hoe affiches het culturele landschap destijds overnamen en hielpen bij de promotie, (h)erkenbaarheid en financiën van de artiesten zelf. Wat begon als kartonnen uitnodigingen voor tentoonstellingen in de galerij van Leo Castelli, groeide al snel uit tot geheel onafhankelijke werken als tastbaar en duurzaam bewijs van de creativiteit van hun makers.

Tijdens de tentoonstelling komt het publiek te weten hoe grote Amerikaanse culturele instellingen vanaf de jaren 1960 Warhol, Lichtenstein en later ook Haring steunden. Zo deden ze beroep op de artiesten voor affiches voor voorstellingen, filmfestivals en operaproducties - deze zijn terug te vinden in de tentoonstellingsruimte in het gerenommeerde Lincoln Art Center in New York. Verder kan men ook Harings affiche van het Montreux Jazz Festival uit de jaren 1980 van dichtbij bewonderen, waarbij tal van figuurtjes zich in de knoop dansen op de noten van grootse muzikanten.

Lichtenstein, Warhol en Haring hebben daarnaast ook een serie posters uitgewerkt voor het literaire blad  The Paris Review, gesponsord door de erfgename van Heinz Ketchup. Deze samenwerking kende al snel een sneeuwbaleffect, want tal van bekende merken volgden het voorbeeld van het sauzenmerk. Zo zijn de affiches van Warhol voor de producten van Levi's, Absolut Vodka en RCA Records ook te ontdekken tijdens de expo.

Tot slot kadert het tentoonstellingsparcours de relatie van de artiesten tot de iconen van de Amerikaanse popcultuur, zoals het Vrijheidsbeeld, en de steun die ze uitten voor goede doelen en politieke partijen, zoals de Democratische partij, de VN en UNICEF en de Act Up-affiches van Haring.

De rijke selectie aan posters toont de artistieke invloed die de popart-iconen nog tot op de dag van vandaag meedragen in de populaire cultuur. De kenmerkende beeldtaal blijft een inspiratie voor menig artiesten en creatievelingen wereldwijd.

POP MASTERS

25 februari – 29 mei 2022 op Grote Markt 5, 1000 Brussel

Dagelijks open (behalve op dinsdag) van 10u tot 18u

Tickets: €7,50 - €12,00

Alle info vind je op: www.expopopmasters.be/nl