Agonoize – Six Six Sick (RepoRecords)

Review:CD-reviews buiten BeNeLux
 Koen Asaert    3 mei 2021

De oprichters van het hellektro genre hebben zeker nog niet alles gezegd en dus ontketent Agonoize op “Revalation Six Six Sick” opnieuw zonder pardon een blitzkrieg tegen de verschrikkingen van deze wereld.


 

Made In Hell start lijkt aanvankelijk de EBM-richting uit te gaan, maar slaat dan een zijweg in richting onversneden pompende hellektro. Deze opener maakt onmiskenbaar duidelijk waar de richting van het album heen gaat. Vlijmscherpe maatschappijkritiek gecombineerd met harde dancefloor beats. A Hole had men beter das Arschlochlied genoemd en wordt ongetwijfeld een nummer dat menig dansvloer doet verslijten. 666 Degrees Below start naar Agonoize-normen redelijk rustig, maar wint dan aan momentum om uiteindelijk met hoge snelheid richting hel te sporen.

Op L.ove Is LO .st krijgen we een claire/obscure-werking van een mooie vrouwenstem en de mannelijke schrapende stem van Chris L. Komakind kende ik al in de Klubkind mix, en komt in deze gewone mix nog sterker naar voor. Het zou me dan ook niet verbazen, mocht dit een grote hit worden. Alleszins wordt dit een dansvloervuller wanneer de Duitse underground clubs weer open mogen. MSTSTCK spreek uit ‘Miststück’ bevat zowaar een synthmelodietje dat me sterk aan VNV Nation doet denken. Hellektro trifft auf Futurepop, zou men hierover in het Duits zeggen. Dat geldt ook voor Angst ist Macht. De synthtonen lijken op futurepop, genre ApotygmaBerzerk, maar de drumbeats behouden de traditionele aggrotech stempel.

 

 

Hetereodoxie, wat volgens mij Heterodoxie (heterodoxy in het Engels) moet zijn, is een stampende ode aan het anders denken en ketterij. Faux Amis haalt zwaar uit met de Franse slag, maar dan wel in het Duits. Het sarcastische I Love ToHate hoeven we gelukkig niet al te ernstig of letterlijk nemen. Ik beschouw het vooral als smakelijk voer voor de dansvloer. Het feestje en ook de harde kritiek op geloof en maatschappij gaat door met SubMissioNary. Dat de kritiek op religie zelfs nog snijdender kan, bewijst Agonoize met Dein Gott. Van The Age Of Depression word je niet bepaald vrolijk. Het nummer kent enkele rustpauzes, maar deze dienen enkel om de turbo in te schakelen om er nog harder tegenaan te gaan.

666 Degrees Below (Frozen) is een onderkoelde versie waarbij door de vrieskou de tandwielen trager in elkaar grijpen en het mechanisme vertraging oploopt. Een nachtmerrie-trip naar de hel. Mststck (Sucht) klinkt als het betere brute verkrachtingwerk van Beloved van VNV Nation. Futurepop wordt overmeesterd door het aggrotechmonster. Tease & Denial blijkt dan weer erg klassieke beukende hellektro. Terwijl de "Fallen" -versie van L.ove Is LO .st omschreven kan worden als de ballad van dit album. Langzame, verontrustende, rituele elektronische muziek die men eerder bij ColdMeatIndustry dan bij hellektro zou indelen. Bij Every Day, I Die of zoals Chris L. het zingt Jeden Tag, sterb’ ich ein kleinen Stück denk ik ook niet aan hellektro en aggrotech maar aan de langzamere electroklanken van In StrictConfidence. De afsluiter Krank wisselt vlagen vrolijkheid af met buien van boosheid en valt te vatten als een vaccin van krankzinnigheid.

Conclusie:
Op”Revelation SIx SIx Sick” bewijst Agonoize dat ze nog altijd meesters van het hellektro-genre zijn. Bovendien houden ze het boeiend door af en toe ook melodieuze en futurepopklanken in hun stomende electro te injecteren. Maar bovenal blijven ze de hellektro-band met de snedigste teksten waarbij elke heilig huisje, elk taboe en elke maatschappelijke misstand op de korrel wordt genomen.