B-Jazz Rewind 4: RVB Quartet + Aishinka: ‘Elke comfortzone tussen rock, folk en jazz verlaten’’

Erik Vandamme    12 mei 2021

We zijn aan de vierde avond B-Jazz Rewind aanbeland. Een alternatief programma op poten gezet door Leuven Jazz en B-Jazz International Contest. Op deze 1 mei staan op het programma beloftevolle jonge jazz band RVB Quartet en Aishinka, Winnaars van B-Jazz International Contest 2019.

RVB Quartet (****)

Rebekka Van Bockstal (gitaar), Marius Couvreur (drums), Otto Kint (contrabas) en Elias Storme (saxen) mogen met RVB Quartet de avond openen. Dit Quartet brengt voornamelijk composities van gitarist Rebekka Van Bockstal, geïnspireerd door hedendaagse jazzgrootheden als Gilad Helselman, Mark Turner en Wayne Shorter. RVB Quartet creëert een sound waarbij vooral de saxofoon vaak de overheersende factor blijkt te zijn. De aanstekelijke gitaarriedels tot knetterende drum salvo’s , die meer naar pure rock muziek neigen, sluiten echter perfect aan op die bijzonder jazzy klinkende sax en contrabas geluiden, Door op een zo uiteenlopende wijze tewerk te gaan, van aanstekelijk naar groovy tot energiek krijg je dan ook het perfecte huwelijk tussen rock muziek en jazz aangeboden.

Aishinka (*****)

Ook Aishinka kleurt buiten de lijntjes van uiteenlopende stijlen. door jazz elementen te combineren met muziek die gebaseerd is op traditionele Bulgaarse muziek krijg je een mooie versmelting tussen beide tot de verbeelding sprekende werelden Folkloristische gezangen gaan van bedwelmend, tot op een bijzonder aanstekelijke wijze op je dansspieren inwerken. De muzikale omlijsting sluit daar perfect op aan, waardoor je als aanhoorder wordt weggevoerd naar die toch uiteenlopende culturen die ogenschijnlijk verschillend zijn, maar er zitten eveneens veel verwantschappen tussen de Balkan cultuur en de jazz cultuur. . De rode draad doorheen Balkan muziek en jazz is namelijk improvisatie tot het oneindige. Dit zet Aishinka op een bijzonder gevarieerde zowel vocaal als instrumentaal over de hele lijn in de verf.

Besluit:

Als er een rode draad loopt doorheen deze avond is dat beide bands bewust buiten elke comfortzone treden van rock, folk, Balkan muziek of jazz. En daarmee weg komen, door een kleurrijk pallet aan te bieden waardoor de liefhebber van al die muziekstijlen, of toch zeker de avonturier onder hen, over de streep wordt getrokken. Een categorie waaronder we onszelf ook rekenen.

Organisatie: Leuven Jazz + B-Jazz International Contest + 30cc, Leuven