La Nausée - Battering Ram (Spectral Hound Records)

Koen Asaert    4 juni 2021

La Nausée is een Gents groepje dat sludge metal maakt. Als invloeden noemen ze Stake, Drums Are For Parades en Raketkanon maar ook internationale acts als Iron Monkey, Black Tusk, Left Behind en Deftones.

Gelukkig klinken ze niet zozeer als Stake maar vooral als zichzelf, want één Stake is al meer dan genoeg. En het is ook leuk dat ze een band als Iron Monkey aanhalen. Want daar hebben ze kennelijk veel naar geluisterd. La Nauséé speelt dus daverende en donderende sludge metal die de prut uit je oren blaast.

“Battering Ram” bestaat uit 5 rechttoe rechtaan ramliederen die niet enkel de trommelvliezen doen trillen, maar ook genadeloos op je buikspieren beuken. Deze schijf kwam echt als geroepen na het aanhoren van zeemzoete afscheidsliedjes van Rhapsody Of Fire. Wat een contrast met deze brok gebalde energie.

Bovendien komen deze lieden ook filosofisch en sociologisch sterk uit de hoek, getuige volgende tekst op hun bandcamp pagina: Onze muziek gaat over waar we ons kunnen plaatsen in deze wereld, in dit leven. De kracht van de natuur is ongeëvenaard. De geest is te klein om het hele plaatje te bevatten. Essentie gaat vooraf aan het bestaan, maar niet voor ons. We moeten onze staat van zijn bepalen en onszelf heel maken. Een andere inspiratiebron is de dichotomie tussen het menselijke individu en krachten zoals corporate marketing, overheden of media die hen proberen te beïnvloeden en vooringenomen.' (Eerlijk gezegd moest ik wel wel de betekenis van het woord ‘dichotomie’ opzoeken.)

“Battering Ram” is een zeer goed gekozen titel voor deze EP van La Nausée: die zowel digitaal, op cd en op cassette te verkrijgen is. Kort, gebald, krachtig en furieus. 5 ramliederen die bovenal zeer goed klinken. Koop de EP en vraag de band voor je plaatselijke festival. Als deze talentrijke band zich nog verbetert kan ze echt wel een nationale en met enig geluk internationale topper worden.