ILLT – Urhat (Indie Recordings/ Suburban)

Koen Asaert    6 januari 2022

ILLT is het alter ego van de Noorse componist en gitarist Roy Westad. Het is het compromisloze hoogtepunt van decennia van passie en liefde voor extreme metal als kunstvorm.

Roy begon als gitarist voordat hij zich in 2008 vestigde als filmcomponist. Sindsdien is hij betrokken geweest bij talloze film- en tv-projecten en ontving hij in 2014 de Noorse Emmy voor Beste Originele Score.
Maar hij hield extreme metal altijd in zijn hart. In sommige opzichten is de cirkel nu rond. Zijn achtergrond als gitarist hielp bij het vormen van zijn stijl als filmcomponist en zijn filmmuziekcarrière heeft geholpen bij het ontwikkelen van de vorm van ILLT.
Nu is hij klaar om zijn debuut «Urhat» (wat zoiets betekent als «oerhaat/oude haat» in het Noors) op de wereld los te laten, en met hem op het album heeft hij Dirk Verbeuren op drums (Megadeth), Speed Strid op zang (Soilwork), evenals leadgitaristen Karl Sanders (Nile) en Mr.Damage van Chrome Division.

Het album begint met Millenial Judas dat je zou kunnen omschrijven als thrashy metalcore met black metal elementen. Sons Of The Northern Lights combineert metalcore en black metal tot een extreme soort metal. Black metalfans kunnen aanstoot nemen aan de zangstijl en voor metalcore-liefhebbers klinkt de muziek wellicht te veel als black metal. Maar wie van beide houdt zal hiervan smullen. Scythian King vermengt thrash metal met doom en black metal. Blood Of The Unbeliever begint met een vocal sample die ze uit een of andere film of serie hebben gehaald. Speed Strid schreeuwt het uit op deze death/black/thrash hybride. Every Tree A Gallow vangt uiterst agressief aan. Een rock-achtige riff voorkomt dat men helemaal buiten adem komt. Deze pauze is welkom want weldra geeft de band weer vol gas. The End Of All Things biedt zowel de stilte als de storm. Eerste wiegt het akoestisch gitaarspel je in slaap, vervolgens begint de wind door middel van elektrische gitaren langzaam op te komen en voor je het weet, zit je in een volgroeide storm, waarbij je gegeseld wordt door snedig gitaren, gestomp wordt door donderende drums en je gehoor geteisterd wordt door luid geschreeuw.

Zoals verwacht, rekening houdende met de topmuzikanten die zich achter ILLT verbergen, is ‘Urhat’ naar techniek en productie een uiterst sterk album. Stilistisch krijg je een kruisbestuiving van extreme metalstijlen met een resultaat, dat misschien nog het best aansluit bij black metal. Dit is een meer dan overtuigend debuut en een aanrader voor wie zijn of haar metal graag op zijn extreemst consumeert.