Anomalie - Tranceformation (AOP Records/ Suburban)

Koen Asaert    9 januari 2022

Anomalie bestaat uit Christian 'Marrok' Brauch (vocals, guitars, bass, synths) en Lukas Schlintl (Drums en percussie). Het duo speelt zogezegd atmospheric black metal, maar u zult uit deze review kunnen opmaken dat Anomalie veel meer is dan zomaar een atmospheric black metal bandje.

Trance I: The Tree is een sterke binnenkomer. Geen geschreeuw en gekrijs maar cleane zang. Al is “chant” een meer nauwkeurige beschrijving. Het is inmiddels meer chanten dan zingen. Dit nummer bevat magie en is als het ware een crossover van black metal en pagan folk. De doomelementen van in “The Tree vind je ook terug in Trance II: Relics. Dit nummer bevat overigens ook gastvocalen van Nornagest van Enthroned. Naarmate de song vordert ontdek ik ook meer black ‘n’ roll ritmes. Ook hier niet het gebruikelijke gekrijs maar mooie verstaanbare chant. Trance III: Alive start met betoverende progressive doom. Later wordt de muziek meer zwartgeblakerd. Het nummer is opgedragen aan een zekere A.P. Trance IV: Nemesis brengt op briljante wijze blackened doom. Trance V: Cerulean Sun bevat een vocale bijdrage van Sakis Tolis van Rotting Christ. Het nummer gaat ondanks de duidelijke zwarte randen meer de doom metal-richting uit. Het vioolspel van Sara Wolske voegt mystiek en schoonheid toe. Trance VI: Eternal Burden gaat van rituele black metal over prachtige progressive metal naar donkere space metal. Trance VII: A Fever Dream begint, hoe kan he took anders, met droomachtige akoestisch gitaarspel. De rest van het nummer bevat meer pagan folk en neofolkelementen en ligt dicht bij de muziek van Wardruna, Heilung, Nytt Land en Nordein.

Met een consistente mix van black metal, doom, progressive metal, pagan folk en post-metal, beoogt Anomalie je op “Tranceformation” in trance te brengen. Ik heb genoten van deze prachtige schijf en heb honger gekregen naar meer van dit. Dit is een echte aanrader voor wie van een donker, ritueel maar ook boeiend en mooi metalgeluid houdt.