Blood Youth – Visions Of Another Hell (Rude Records/ Suburban)

Koen Asaert    4 juli 2022

“Visions Of Another Hell” is het derde album van het Britse Blood Youth. Het is tevens het laatste album met zanger Kaya Tarsus en drummer Sam Hallett.

Gitarist/componist Chris Pritchard en bassist Matt Hollinson vonden inmiddels versterking in Harry Rule (zang) en Brad Ratcliffe (drums). De band wil in de toekomst een nog zwaardere sound creëren.

“Visions Of Another Hell” kwam reeds in digitale vorm uit in oktober 2021. Maar op de fysieke exemplaren was het wachten tot in 2022.

Op de sterke opener a-LTX maak ik kennis met de geweldige schreeuw van zanger Kaya Tarsus. Muzikaal komt Blood Youth origineel uit de hoek met een mengeling van metalcore, nu-metal en industrial rock. Iron Lung gaat eerder richting nu-metal uit. Ik hoor er zowel Slipknot,als wat minder hardere nu-metal bands in. De refreinen zijn dan wel weer typisch metalcore. Something To Numb The Pain kent veel actie en tempowisselingen en lijkt op een crossover van Machine Head en Slipknot. Het geweldige Cells bevat echo’s van Marilyn Manson, Tool en Asking Alexandria.

Het energetische Body Of Wire zou zowaar een nieuw nummer van Slipknot kunnen zijn. Colony3 luidt de doodsklokken, zodat je een soort van ‘Wait And Bleed’ met een doomsfeertje krijgt. Open Window brengt aanvankelijk fijn industrial klanken maar slaat dan over in melodieuze (post-) hardcore. Synthetic is een stuk harder en ook weer erg Slipknotiaans. De sneltrein spoort genadeloos verder op Human Blur. Kept In A Box begint lekker langzaam, wanneer brulboei Kaya Tarsus invalt, is het echter duidelijk, dat ook dit geen zacht nummer wordt. Dogma sluit dit prachtig album af met een meeslepende ontmoeting van ingetogen industrial rock en messcherpe metalcore.

“Visions Of Another Hell” van Blood Youth blijkt een hybride van melodieuze metalcore en loeiharde nu-metal, die regelmatig ondersteund wordt door industriële metalklanken. Jammer dat zanger Kaya Tarsus inmiddels de band heeft verlaten. Want samen met gitarist Chris Pritchard vormde hij de kern van het krachtig en tamelijk origineel geluid van Blood Youth. Liefhebbers van Slipknot moeten dit album zeker eens beluisteren.

Website / Facebook / Bandcamp