Les Sages – Blood Harmony

Erik Vandamme    5 maart 2013

Schoonheid in eenvoud is hoe je de muziek van Les Sages in het kort zou kunnen omschrijven. De band bestaat uit zeven (van de negen) directe broers en zussen inclusief originele leden Kris Larson, Peter Larson, Andreas Larson en Joe Larson plus Clara Larson, Annie Larson Adolphson en John Larson. De Canadezen brachten hun derde album uit op het label Deep Elm Records. Blood Harmony staat bol van gepolijste songs die vooral opgebouwd zijn rond 'de stem'

Het eerste wat inderdaad opvalt, is de vocale aankleding. Niet dat de instrumenten geheel op de achtergrond verdwijnen, maar het lijkt wel alsof ze dit wapen toch het meest boven halen. Het zorgt er voor dat we een zachtaardige, haast wiegend mooie productie krijgen van songs die je een heel warme en teder gevoel geven. Het zijn trouwens een voor een ook liederen die zonder problemen een groot publiek zouden moeten kunnen aanspreken. Folk invloeden verweven met indie is zowat de rode draad doorheen het geheel. De verfijnde stemgeluiden doen je meevaren over niet te woelige meren en wandelen doorheen goed begaanbare wegen. Er worden geen overbodige risico's genomen of te zwaar uitgehaald. Maar het mooie is vooral de manier waarop het gebracht wordt. Eenvoudig in elkaar gebokst zonder te complexe riffs bewijzen Les Sages dat songs die je hart raken niet per se scherp en diep moeten snijden, het kan ook anders. Een meer gestroomlijnde inbreng kan ook bijvoorbeeld. En toch gaan de teksten niet over zeemzoete onderwerpen, nee eerder over misvatting in de maatschappij, of ze hebben een morele boodschap. En toch blijft er een waas van positieve energie hangen rond de plaat en band, een oproep tot opkomen tegen onrechtvaardigheid, maar ook een uitstraling van hoop. Een duidelijk hint om nooit op te geven, hoe zwaar het ook is in het leven. En daar zijn we gekomen aan het volgende pluspunt van Blood Harmony zwaarmoedige onderwerpen op een zodanige manier brengen dat we toch ergens een sprenkeltje zon zien stralen achter de donkere wolken. Dit alles dankzij de harmonieuze samenwerking tussen twinkelende instrumenten en verschillende stemmen die je prompt in gehele vervoering brengen.

Zoals we eerder aangaven ''schoonheid in eenvoud'' , dat is in een notendop hoe we dit album dus zouden kunnen samenvatten, en om die reden een dikke aanrader voor de muziekliefhebber die ook luistert met zijn hart.

Tracklist

01 - Mexique
02 - La Lutte des Classes