Hert Infarct - Turnhout - 26/10/2013

Erik Vandamme    28 oktober 2013

Het festival Hert Infarct duurt 3 dagen en begon reeds op donderdag 24 oktober met een komedie show gedeelde. Op vrijdag 25 oktober waren er op verschillende plaatsten concerten van opkomende talenten als De Fanfaar, Rhino's are people too, Soldier's Heart en Mojo Filters. Op deze zaterdagavond was er dan naast Hert Infarct Interactivity in de namiddag, ook plaats voor het eigenlijke festival. Dit ging door in de Kuub Warande en het zaaltje Futur , in datzelfde gebouw. Een schitterende locatie met vele mogelijkheden, veel volk en vooral een dans sfeertje. Want ja deze avond draaide het vooral rond, dansen, pintjes drinken, dansen...

Bij openingsact in de Kuub, Sleeper's Reign stond er nog niet echt veel volk in de zaal. Deze jonge band won op HUMO's Rock Rally 2012 de publieksprijs en behaalde ook een tweede plaats op de rock rally zelf. Ze brengen een portie dreampop, of in die richting, waar vooral de vocale capaciteiten het meest in het oog springen. Hoewel het in eerste instantie allemaal nogal de rustige en intieme sfeer opgaat zijn er voldoende tempowisselingen op ons niet in slaap te wiegen. Begrijp ons niet verkeerd, die kalme momenten waren best intens mooi te noemen. Maar dat er soms wat strakkere songs tussen zaten zorgde ervoor dat we een voldoende gevarieerde set kregen. Sleeper's Reign moet nog wat groeien, dat viel ons wel op, maar beschikken over genoeg potentieel om er te komen. Vooral de opvallend mooie stem van zanger Lukas Hermans is een extra meerwaarde aan de voor de rest voortreffelijk spelende band.

We hebben deze zomer SX al paar keer live gezien. Elk concert zien we hen groeien, en we waren dan ook benieuwd hoe het nu zou zijn? Want tenslotte had SX er al een lange en vermoeiende zomertournee opzitten. Maar ze stelden ons direct gerust met een op synthpop gerichte beats en een mooi ogende Stefanie Callebaut die als een klauwende kattin sensueel over het podium bewoog. En dit was meteen ook wat nog het meest opviel. De bandleden staan veel minder zenuwachtig op het podium en er is ook meer interactie naar het publiek toe. Dit alles zorgt ervoor dat we een schitterende show krijgen voorgeschoteld. Een voortreffelijke performance met ook oog voor de visuele aankleding, SX bewijst hier nogmaals op weg te zijn een top act te worden in ons landje en ver daarbuiten, als het van ons afhangt.

Op het andere podia in zaal Futur was ondertussen Lefties Soul Connection reeds aan hun set begonnen. De naam van de band zegt het zelf, deze Amsterdamse groep brengt een combinatie van Funk en Soul recht uit het hart. We kregen een energiek en stomende set te verwerken. Naast de puike muzikale omlijsting viel de stem van gast vocalist Michelle David nog het meest op. Michelle spreidt haar ervaring als gospel zangeres voldoente  ten toon. De temperaturen gaan de hoogte in en het publiek danst duchtig mee. Of hoe puur onversneden funk/soul, met een knipoog naar de jaren 60 en vroeger, nog steeds up-to-date kan klinken dezer dagen.
Rap/Hip hop/R&B, deze combinatie brengen Yellow Claw ons in de ondertussen goed volgelopen De Kuub. Dat deze muziek op de dansheupen werkt hoeven we niet uit te leggen. Daarnaast zorgt ook de interactie naar het publiek toe ervoor dat het dak er volledig afgaat. Dit door soms wel gebruik te maken van gekende clichΓ©s, maar het resultaat mag er zijn. Bizzey, Jim Aasgier & Nizzle , dat is waar Yellow Claw voor staat, gaven hier een R&B /Hip Hop feestje weg waar zogenaamde grote acts een punt kunnen aan zuigen. Puur entertainment van de bovenste plank, een wild om zich heel slaande zanger die de fans geen minuut rust gunde, en het publiek zelf dat zich de longen uit het lijf danste. Stil staan was niet aan te raden.

DJ Grazzhoopa's DJ BigBand staat voor verschillende artiesten aan turntables die een ware big band vormen, zoals we dat ook kennen in de klassieke muziek bijvoorbeeld. Met de hulp van zangeres Monique Harcum krijgen we hier een toch wel vrij uniek concept te verwerken. Dj'en tot kunst verheffen, om het zo uit te drukken. De zaal werd herschapen in een ware discotheek waar de ene stond te dansen om de lekkere beats, anderen van de gelegenheid met pint in de hand een praatje te maken. Het feit dat Monique soms kwam mee zingen zorgde ervoor dat het niet allemaal op dezelfde lijn begon uit te gaan en is dus een extra pluspunt. Kortom, dit was een belevenis die ik iedereen die van dit soort DJ acts houdt enorm kan aanraden.

We sluiten af met een feestje! dachten we zo, toen we ons terug naar De Kuub begaven. The Flexican , geboren in Mexico city en later verhuisd naar Amsterdam, wordt volgens sommigen gezien als een wereldtopper in DJ middens. Met een heel typische set voor het genre zette hij het publiek geheel naar zijn hand, met hulp van een zanger die de aanwezigen nog meer opzweepte kregen we hier het afsluitende feestje waarvoor we waren gekomen. The Flexican bewees hier inderdaad tot de top te behoren in zijn muziekstijl.We zeiden het al, we sloten hierbij af en lieten het feestje met o.a. The Mixfitz en Rakka voor wat het was.
Hert Infarct brachten drie dagen met een gevarieerd programma waarvan wij enkel een onderdeel hebben gezien. Maar aan de reacties te horen is het een geslaagde driedaagse geweest. Ook wij waren danig onder de indruk van het aanbod en de professionele aanpak waarmee dit festival is georganiseerd. We kunnen iedereen die houdt van bonte variatie van dance, funk, Hip/hop (zaterdag) komedie (donderdag) of gewoon nieuw jong talent ontdekken (vrijdag) dit festival dan ook ten zeerste aanrader. Volgende jaar zijn we er weer bij, voor meer!