State Of Awakening - Ruin To Rebuild

Tom V    19 augustus 2014

Het Gentse gezelschap van State Of Awakening of kortweg SoA begon als een grap onder vrienden maar tot op vandaag heeft de band al menig podium mogen afbreken. Afgelopen weekend traden ze aan met Evergreen Terrace en toekomstig weekend treden ze aan met As Prayers Fail. Onlangs kwam dit vijftal ook aangetreden met hun eerste EP “Ruin To Rebuild”. Een EP dat maar liefst 6 snoeiharde nummers bevat die één voor één heerlijk hard klinken door de boxen.

Zelf omschrijven ze zich het liefst als een metalcore band maar toch moeten we in dit genre even gaan snoeien want daartussen herkennen we toch nog een pak andere genres in het ‘core’ gedeelte. De EP opent met ‘To Lock An Open Door’ heerlijk melodieus en de stempel is gezet voor de rest van de EP. Hoewel de tracks bij sommige recensenten niet echt in goede smaak blijken te vallen moeten wij het tegendeel bespreken. Al rijdend op weg naar een nieuw festival deze zomer bonkt SoA door mijn boxen en hoor ik menige festivalgangers meeluisteren door de ruiten.

Wanneer de track ‘Kings’ (nr 3 op de lijst) aantreed door mijn speakers heb ik de omstaanders pas echt mee. Met screams en af en toe wat clean vocals heeft ook deze track mij compleet betoverd. Een prijzenbeest voor deze heren. Gedurende 6 tracks vloeien de onuitspreekbare woorden door mijn gedachten terwijl ik mij parkeer en nog steeds een hele gang festivalbezoekers achter mij heb aanlopen om mee te luisteren tot het einde van dit album.

Dit zegt genoeg voor mij! SoA is één van de zovele bands die probeert de bovenhand te grijpen in het genre en het lukt hen aardig. Live zullen ze uitmuntend zijn vermoeden we maar ook op EP zijn ze heerlijk. Een steenhard metalcore plaatje dat menige luisteraars zal overtuigen met 1 knip. Het zal je dan ook niet verwonderen dat het plaatje al kapot gedraaid werd door mijn speakers.