Lokerse Feesten - 05/08/2012

Erik Vandamme    6 augustus 2012

Sinds 2010 is de metaldag een traditie geworden op de Lokerse Feesten.  Zo was Alice Cooper headliner op de eerste editie, traden o.a. nog meer aan toen Anthrax , Papa Roach en Life of Agony. In 2011 waren dat Datsuns, Thin Lizzy, Channel Zero, Dream Theater en soulfly. Ook deze derde op deze derde editie kwam er redelijk wat volk af, maar naar mijn mening toch iets minder dan de vorige twee jaar? Het programma zag er nochtans niet slecht uit met Machine Head en Saxon en In Flames als publiekstrekkers. Het verslag.

Door het Fonne rockconcours, waarvan u op deze site ook een verslag kan lezen, amper een klein half uurtje gezien van Dio Disciples en op muzikaal vlak klonk het  vrij strak zoals we dat van de begeleidingsband van de overleden Ronnie James Dio gewend zijn. Nu kan men iemand als Dio niet vervangen, dus  kwam het stembereik niet altijd even sterk over, maar we kregen een mooie en geslaagde ode aan een van de, om niet te zeggen DE, grootste en beste metal/hardrock stemmen ooit! Een geslaagd begin dat dus vooral instrumentaal kon overtuigen.

Bij het optreden van  Ministry rees de vraag hoe zou het zijn met zanger Al Jourgensen na zijn voorvalletje in Parijs? Nu zag hij er vrij gezond uit om het zo te zeggen, alhoewel hij duidelijk van de Belgische bieren had geproefd . Heel bewegelijk en scherp van tong probeerde hij het publiek te bekoren. De muur van Industrial sound kwam hard en strak over, zoals we dat graag hebben, de beelden vertoond op het scherm waren wel mooi maar leken ook wat gedateerd. Want veel video's verwezen nl. naar President Bush, ondertussen niet meer aan de macht. Ook muzikaal had ik een beetje een dubbel gevoel, in het verleden al veel sterkere concerten gezien van Ministry, deze keer konden ze niet volledig overtuigen jammer genoeg. Goed concert, maar geen hoogvlieger om eerlijk te zijn.

Wel overtuigend klonken Saxon. In het recente verleden op Graspop zetten ze de marquee in vuur en vlam met hun onversneden old school hard rock , dat deden ze nog eens over in het voorprogramma van Judas Priest. Ook deze keer was het er pal op. Bill Byford en de zijnen  wisten  het publiek zonder problemen  in te palmen met nummers als 'Power and the Glory', 'Dogs of War', 'Strong Arm of the Law' en het legendarische 'Wheels of Steel'. Zowel jong en oud stond hevig te headbangen en mee te genieten. Daar waar sommige bands uit hun generatie gedateerd klinken is dit bij Saxon zeker niet het geval integendeel, we vroegen ons zelfs in stilte een beetje af waarom zei geen headliner waren deze avond? Super concert wederom!

En plots kwam het iets jonger publiek wat dichter bij het podium voor In Flames. Hun muziek houd het midden tussen melodische Death Metal met een vleugje Nu-metal althans toch de laatste tijd wat dit laatste betreft. Persoonlijk had ik geen superhoge verwachtingen van dit concert, maar vanaf de eerste noot werden we stevig bij de strot genomen om niet meer los te laten. Of ze konden overtuigen?  Enorm! Met een strakke set zetten ze het plein in vuur en vlam wat resulteerde in menig mosh en ander crowdsurfers. De meningen zullen wellicht verdeeld zijn maar In Flames hebben hier in Lokeren alvast heel pak fans bij gewonnen, waaronder uw verslaggever. Heel degelijk concert , om niet te zeggen schitterend!

De headliner van deze avond was  Machine Head . Met snijdend gitaar riffs en beukende  drum partijen was het vooral de instrumentale inbreng die het meest kon bekoren, zonder afbreuk te doen aan de stem van zanger Robb Flynn uiteraard.  De soms langgerekte solo's zorgden voor een fijn uurtje en iets meer headbangen.  Dat ze verduiveld goed weten hoe een publiek te entertainen hoeven we niet te zeggen. Ze werden dan ook geen een, maar twee keer terug geroepen voor een bisronde. Een knappe headliner voor een meer dan geslaagde derde metaldag van de Lokerse Feesten.