Malka - The Constant state

Erik Vandamme    23 maart 2015

Shameless Promotion PR houden zich, zoals de naam het zegt, bezig met promoten van opkomende talenten. Ook zetten ze verschillende labels, die vooral zich underground voortbewegen, in beeld. We kregen in het verleden al vaak de gelegenheid om enkele van deze artiesten en labels de nodige aandacht te schenken. Zo kwamen we dan ook terecht bij de psychedelische dreampop band Malka, die hun debuut EP op de markt brachten.

De band werd opgericht in 2013. Met een grote gedrevenheid proberen deze Amerikanen hun weg te vinden binnen het bonte landschap van Shoegaze/dreampop tot psychedelische rock. Opvallen in dat genre, lijkt ons een haast onmogelijke opdracht. Vergelijkingen met artiesten of bands die hierin groot zijn geworden zijn bovendien ook schering en inslag. Origineel voor de dag komen is dan ook haast onmogelijk geworden. Dit terzijde , namen wij deze debuut EP van Malka, uitgebracht onder eigen beheer, The Constant State onder de loep.

De EP gaat veelbelovend van start met A Flock of Crows dat door middel van een snoeihard geluid een aanval aanricht op het trommelvlies. Het mag duidelijk zijn dat hier reeds alle invloeden van voorgenoemde genres merkbaar zijn. De verdovende uitwerking die ze uiteindelijk op een mens hebben, voelt dan ook aan als een psychedelisch trip naar het verleden. Maar in een heel modern, jong kleedje gestoken.

De vocale inbreng zorgt dan weer voor een haast zalvend rustpunt. Luister maar naar de haast engelachtige stemmen op For Now We Live. Ook al liggen deze vocalen, verdrongen door het doordringende keyboard en andere geluid, vaak wat op de achtergrond. Ze geven uiteindelijk een grote meerwaarde aan het geheel.

Dat laatste wordt nog iets meer in de verf gezet op Mientras Se Respira. De hartverwarmende mooie vocalen, begeleid door o.a. die heel knappe percussie, zorgen ervoor dat we een warme gloed over ons heen krijgen. Hier zijn de dreampop invloeden ook enorm merkbaar. Het extra leuke is dat de teksten in het Spaans worden gezongen. De roots van Darko Saric - gitaar, synths and vocals - ligt dan ook in Peru. Het zorgt voor een heel aangename en verrassende wending binnen het geheel.

Uiteraard kunnen we niet voorbij aan de inbreng van elk van de andere bandleden. De beklijvende percussie van drummer Michael Dawson bijvoorbeeld.  Luister maar naar het prachtige Wolves and Sheep.  Bij deze song brengt hij ons tot rust, laat ons zwevend genieten en neer vallen in een weldadige roes. Evenzeer slaagt hij erin onze trommelvliezen te doen barsten met vurige uithalen. Om maar te zeggen, deze klasse artiest slaagt er door sublieme percusies in veel verschillende emoties in ons boven halen. Dat komen we ook niet elke dag tegen.

De baslijnen van David Ciauro doen ons dan weer prompt denken aan Jesus and Mary Chain uit de jaren '80. Die met hun zogenaamde stofzuiger geluid, en dat is een compliment, groot zijn geworden. Hetzelfde gevoel van overdonderende noise geluiden, die je hersenpan verpulveren. Dat weet ook David uit zijn basgitaar te toveren.

Gitarist, keyboard speler en zanger EJ DeCoske tenslotte,  zorgt dan weer door zijn unieke inbreng voor die extra kers op de taart. Waardoor eventuele twijfelaars geheel over de streep zouden moeten worden getrokken.

Conclusie: Elk van de zeven songs lijkt wat rond hetzelfde gegeven te zijn opgebouwd, maar met telkens een heel andere, unieke,  inbreng. Dat zorgt ervoor dat we niet het gevoel krijgen dat alles op diezelfde lijn ligt. Uiteraard worden invloeden van alle voornoemde genres op een hoop gegooid.Maar door de experimentele aanpak lijkt het uiteindelijk toch wel de originele kant op te gaan.

Daardoor blijkt Malka een onontgonnen parel te zijn geworden, binnen het shoegaze/dreampop gebeuren die we iedere fan van deze muziekstijlen kunnen aanraden. Deze psychedelische trip beviel ons vooral door het feit dat elk van de begenadigde instrumentalisten en zangers veel emoties binnen ons hart kunnen aanspreken. Het wondermooie Swoon , bijvoorbeeld, is de perfecte afsluiter. Die deze stelling nog maar eens bewijst.

Vocalen die je doen meedrijven tot een punt van diepe intensiteit. Omgeven door dat indrukwekkende mooie keyboard en gitaar geluid die je uiteindelijk tot complete waanzin drijven. Maar ook een zalvende weerklank lijken te hebben, binnenin.

Dat is in een notendop hoe je de muziek van Malka nog het best zou kunnen omschrijven. Deze EP  The Controle State - eigenlijk is het eerde een mini full album - is ook verkrijgbaar via bandcamp: http://malkanyc.bandcamp.com/

1. A Flock Of Crows 03:49

2. For Now We Live 06:22

3. Mientras Se Respira 04:20