Reject The Sickness – The Weight of Silence (Mighty Music)

Jens Deklerck    16 maart 2018

Eind vorig jaar had ik de eer deze band al aan het werk te zien op Evil Or Die Fest 2017, maar daarvoor had de band uit dit verslag ook al onder andere Graspop 2016 op hun cv bijgeschreven. Het gaat hier over Reject The Sickness, een band uit het Gentse die al sinds 2010 het Belgische metallandschap mee kleur geeft. Het debuutalbum “Chains of Solitude” uit 2015 gooide hoge ogen en opende vele deuren, dus werd het hoog tijd om een opvolger te lanceren. “The Weight of Silence” is op 16 maart verschenen via Mighty Music.

Al vanaf de openingssong en single My Ire zit de schwung er goed in. De melodische death metal neemt de bovenhand, maar ook de snelheid van thrash metal en een vleugje metalcore zitten in deze aanstekelijke klapper verweven. De moeilijke evenwichtsoefening tussen deze verschillende invloeden komt perfect uit. Het moge meteen duidelijk zijn dat de grootste verandering ten opzichte van het debuutalbum in de songwriting te vinden is. Ook de daarvolgende nummers zitten heel goed in elkaar en benadrukken de professionaliteit waarmee de band te werk is gegaan. Face The Storm en Bloodline blijven begeesteren.

De smeltkroes van invloeden laten Reject The Sickness toe om ook hun andere stokpaardje volop uit te spelen: Variatie. Er is variatie in de verschillende nummers maar ook tussen de nummers onderling. Na het interludium begint het tweede deel van het album met een opvallend gevoelsmatige passage. Op Never Trust a Liar daalt een ongemakkelijk gevoel over ons neer dankzij enkele cleane zangpassages, loggere gitaarpassages gebouwd rond enkele zware vocale uithalen. Nadien neemt de directe muzikale impact van de vele wendingen weer volop het commando over.

Vervalt dit album dan niet in chaos met al deze wisselingen? Eigenlijk niet. Je blijft geboeid luisteren, al neigt No More Secrets gevaarlijk naar de grenzen van de chaos. Een verrassend pianostukje leidt ons ten slotte naar Awakening, een song met enkele onverwachte tussenstukjes die nogmaals de schitterend uitgebalanceerde composities in de verf zet.

1. My Ire
2. Face The Storm
3. Bloodline