Opeth – In Cauda Venenum (Nuclear Blast)

Koen Asaert    9 september 2019

Volgens de promopraat is “In Cauda Venenum”, een plaat die zowel in een Zweedse als een Engelse versie uitkomt, Opeth’s belangrjkste plaat tot nu toe. En er zouden maar weinig platen in het oeuvre van de Zweden zo boeiend, delicaat, panoramisch, intens en muzikaal zijn als deze gelukkige dertiende. Ik beluisterde beide versies en kwam toch tot een ander besluit.

De instrumentale opener Livet's Trädgård (Garden of Earthly Delights) doet denken aan Tangerine Dream, of eigenlijk gewoon aan eender welke droom en gaat over in Sveket Prins (Dignity) . Dit nummer trekt je nog dieper in de droomwereld en schudt je halfweg het nummer weer wakker door een krachtig stem- en gitaargeluid. en geeft je dan lachend een spuitje om je weer te laten inslapen. Hjärtat Vet Vad Handen Gör (Heart in Hand) is een groots progressief en catchy nummer

De Närmast Sörjande (Next Of Kin) serveert lang uitgesponnen technisch perfecte progrock die toch wat bezieling mist en daardoor zelf verveling kan oproepen. Minnets Yta (Lovelorn Crime) komt over als een slaapliedje en is in hetzelfde bedje ziek als de vorige song. Charlatan is gelukkig een energetischer en gevarieerdere compositie, die eindigt met samples en monnikenzang.

Ingen Sanning Är Allas (Universal Truth) mist power en kan me slechts matig boeien. Banemannen (The Garroter )is gewoon saai. Kontinuerlig Drift (Continuum) begint goed, maar begin toch snel te vervelen. Bij Allting Tar Slut (All Things Will Pass)ben ik blij dat er af en toe wat krachtiger gespeeld en gezongen wordt, anders was ik in slaap gevallen.

De eerste drie nummers van “In Caude Venenum” zijn zeer sterk en boeiend. Maar daarna gaat het bergaf en wordt het soms zelfs ronduit saai. Het is allemaal mooi en zeer goed gespeeld, en het Zweeds heeft net als het Engels zijn charmes, maar wat Opeth hier produceert, heeft nog zeer weinig met metal te maken. Deze tamelijk tamme progrock was beter als een Mikael Åkerfeldt solo- album uitgebracht.

Website / Facebook