À l'Ombre d'Héméra - En Route Vers Le Grand Vide [EP] (D7i Records)

Koen Asaert    21 november 2019

À l’Ombre d’Héméra is een post-metal / post-hardcore band uit Lévis (Québec) , Canada, met een Belgische drummer. Ze willen hemelse geluiden combineren met donkere riffs en zo een muzikaal landschap creéren, dat gekenmerkt wordt door het contrast tussen licht en duisternis.Na hun debuutalbum “Le mur des ombres” in 2017 en de single”Parasite” in 2018, kleurt de band 2019 met de EP “En route vers le grand vide”, dat een donkerder geluid belooft dan de voorgaande releases.

Ce qu’ on récolte begint met een mechanisch geluid dat erg lijkt op dat van een oud gevechtsvliegtuig of een bladblazer, kort daarop valt een gitaar in, maar houdt het nog rustig totdat de zanger en de rest van het instrumentarium losbarst en de laatste zonnestraaltjes volledig worden afgedekt door donkere wolken. Op La fin d’un cyclus lijkt het alsof er meer rust zal geboden worden, maar dat is buiten de boze vocalen van zanger Mig gerekend, die het vuur wat komt opstoken. Toch is dit een relatief rustiger en ‘lichter’ nummer. En route vers le grand vide blijkt een interessante muzikale avonturentocht door diepe stinkende moerassen, langs steile bevroren bergflanken, door hete droge woestijnen en warme uitgestrekte savannes, met het doel de grote leegte te bereiken.

Post-metal in het Frans. Het kan en klinkt zelfs zeer goed. Daar is deze EP een bewijs van. Misschien inspireert dit de Vlaamse post-metal bands om het ook eens in het Nederlands te proberen. Hoe dan ook loont het voor liefhebbers van post-metal de moeite om eens naar À l'Ombre d'Héméra te luisteren.

Facebook / Bandcamp