Apoptygma Berzerk - Faceless Fear [B-Sides & Rarities] (Pitch Black Drive Productions)

Review:CD-reviews buiten BeNeLux
 Koen Asaert    1 april 2020

Omdat veel bands niet kunnen toeren en de meeste van hen vastzitten in een lockdown, zoeken ze naar andere manieren om hun fans tevreden te houden. Apoptygma Berzerk is op zoek gegaan naar zeldzaam materiaal om de muzikale honger van de fans te stillen.


“Faceless Fear” is de eerst in een reeks van minstens 3 compilaties met zeldzame B-kanten, remixen, onuitgebrachte nummers enz., die voorheen niet digitaal beschikbaar waren. En ja, voordat je het vraagt, Apoptygma Berzerk overweegt, nadat ze alles digitaal beschikbaar hebben gemaakt om een "Best Of B-Sides & Rarities" (2xCD) van de meest interessante nummers uit te brengen!

Bovendien verwaarloost de band de vinylliefhebber niet, met geplande vinyllekkernijen van “Rocket Science” (LP) en “Nein Danke!” (EP). Hou dus hun website en Bandcamp-pagina maar in de gaten.

 

 

Faceless Fear begint met allerlei noisy geluiden en ontwikkelt zich tot een licht gestoorde electropopsong , die heel goed van toepassing lijkt voor deze tijden van angst voor een onzichtbaar virus. Op Untitled 5 is Stephan Groths stem door de machine gehaald, wat een ruwe rand aan dit, anders zeer zoet electropopnummer geeft. Back on Track(Northern Lite Remix) lijkt uitgekleed en gedeconstrueerd. De typerende synthsequentie is vervangen door een andere en de vrouwelijke backings zijn ook niet meer zo present als op het origineel .Het voelt haast als een totaal ander nummer.

Mourn werd onder handen genomen door Mesh. Het resultaat is alleszins dansbaarder dan het origineel, maar klinkt misschien wat te vrolijk voor een song die ‘mourn’ heet. Unicorn (original version) biedt de sterke demo-versie van de APB-klassieker, die dicht bij de versie staat die op het album terechtkwam. Enkel het einde is duidelijk verschillend. Als je het origineel niet kent, dan komt Until The End Of The World (Ladytron De-Shape) goed binnen. Het is een aanstekelijke zeer elektronische – zelfs de stem gaat door de electromixer – refreinversie geworden. Ik ben wel vertrouwd met het oorspronkelijk nummer en mis daarom de strofen, Stephan Groths heldere stem en de subtiele gitaarstukken.

Bij Untitled Too in de 8 –bit of C-64 version hoor je een veranderde Kraftwerkiaanse intro, krijg je een retro-electro Welle Erdball-gevoel en mis je al dan niet het electrorock karakter van het origineel. Major Tom (Demo Version), is een cover van de Neue Deutsche Welle hit van Peter Schilling, die ondanks dat het een supersong is, in onze contreien weinig bekend is. Dankzij Apoptygma Berzerk kreeg de Engelse versie van ‘Major Tom’ weer de aandacht dat het verdient (al vind ik de oorspronkelijke Duitse versie nog beter). Deze demoversie is misschien een beetje anders, maar is productioneel al zover afgewerkt dat het op een album kan. Wat bij deze dan ook gebeurd is. Waarvoor dank.

Green Queen (DKDent Remix) is ontdaan van gitaren en brengt de synths naar voor. Al is het mijn overtuiging dat het vooral de zang is die dit nummer zo pakkend maakt. En die moet zeker niet aan kwaliteit inboeten. Het rocknummer Maze wordt in de (Zombie Girl Remix) omgetoverd tot een dark electro pareltje, dat beter klinkt dan het origineel. Bovendien mag Mortiis even inspringen met guest vocals. Dit zou wel eens een hit kunnen worden.

Starsign (Extended Version) begint anders dan de versie die we allemaal wel kennen en serveert een lekkere lange versie van één van de meest herkenbare Apoptygma Berzerk tracks. Al mocht het voor mij gerust nog wat langer duren. Burning Heretic kwam vorig jaar uit in de ‘Cycles Of Absolute Truths Mix by Ancient Methods’ op het "SDGXXV" album en de gelijklnamige EP en dat was een absolute dansvloervuller. Nu krijgen we de (Crisp Version) van dit excellente nummer voorgeschoteld. Dit is weer een heel andere versie met sonar-bliepjes en panfluit-achtige sequenties bovenop een solide electro-basis.

Conclusie:
Apoptygma Berzerk brengt in barre Corona-tijden vreugde in het hart door het uitbrengen van een dozijn excellente b-sides en zeldzame tracks. Dit is echter niet alleen verplicht fanvoer, maar is zeker ook interessant voor wie voor de eerste maal kennismaakt met Apoptygma Berzerk. Blijf in uw kot en geniet van de muziek. Stay safe. Spread the music, not the virus.