The Mystery Of The Bulgarian Voices feat. Lisa Gerrard - Shandai Ya / Stanka (Prophecy Productions / Suburban)

Koen Asaert    3 april 2020

Buitenaardse vrouwelijke zang van buitengewone artiesten is altijd het handelsmerk geweest van het wereldberoemde koorensemble The Mystery Of The Bulgarian Voices (voorheen bekend als "Les Mystères Des Voix Bulgares").

Na een onderbreking van bijna 20 jaar als gevolg van het overlijden van producer Marcel Cellier, bracht het koor in 2018 de veelgeprezen comeback "BooCheeMish" uit samen met de gewaardeerde gastzangeres Lisa Gerrard (Dead Can Dance), waarbij prachtige zang van verschillende stilistische achtergronden en traditionele Bulgaarse instrumenten met moderne elementen zoals beatboxen. Het ensemble en de vele gasten begonnen aan een succesvolle tour in 2018 en 2019, optredend in gerenommeerde concertzalen zoals het Concertgebouw in Amsterdam of de Ancienne Belgique in Brussel.

In de Zomer 2020 is een voortzetting gepland van de live-activiteiten van het koor in Europa, en de nieuwe 7-track EP "Shandai Ya / Stanka" presenteert de sterkste nummers van "BooCheeMish" in nog meer verfijnde versies naast twee exclusieve nummers - een indrukwekkende live vertolking van Gerrard's solo-compositie 'Rite Of Passage' van een concert in Warschau, Polen en 'Zaidi Sluntse', een samenwerking tussen het koor en beatbox-wereldkampioen SkilleR, waarbij vocale vaardigheden worden gecombineerd die niet contrastrijker kunnen zijn, maar met een groot effect.

Shandai Ya (Version) is een mooi lied en vooral de Bulgaarse stemmen zijn uitstekend, maar ik had het toch liever nog iets anders gehoord. Zo mag de percussie wat mij betreft meer op de voorgrond komen. Stanka (Choir Version) is alvast een stuk pakkender, met enkele solo’s van koorleden en straalt een oergevoel uit. Stanka is overigens een Bulgaarse meisjesnaam. Maar vraag me niet over welke Stanka het hier precies gaat. Het schitterende Zaidi Sluntse (Previously Unreleased) is een Bulgaarse folksong. De beatboxing van SkilleR klinkt als echte instrumenten, en stoort allerminst.

Mome Malenko wordt als (Radio Edit) uitgebracht, wat concreet betekent dat het slechts 2 minuten en 15 seconden duurt. Het nummer mocht gerust wat langer duren. Het aanstekelijke Rano Ranila (Version) is een lekker allitererende song, die je in hogere sferen brengt. Rite Of Passage (Live In Warsaw) klinkt zeer goed en heeft inderdaad iets ritueel. Hoewel dit een recente compositie is, doet dit toch eeuwenoud aan. Lisa Gerrard geeft aan Shandai Ya (Original Version) die typische Dead Can Dance touch.Maar eerlijk gezegd, hoor ik weinig verschil tussen deze versie en het eerste nummer.

The Mystery Of The Bulgarian Voices feat. Lisa Gerrard bieden op “Shandai Ya / Stanka” een bloemlezing van tijdloze betoverende zang, begeleid door traditionele Bulgaarse instrumenten. Dit is een uitstekende EP voor wie de uitgave van “BooCheeMish” heeft gemist.

"Shandai Ya / Stanka" komt uit als Digipak CD en vinyl (zwart / groen) en kun je o.a. hier bestellen.

Website