AEVUM – Multiverse (darkTunes Music Group)

Koen Asaert    8 mei 2020

Welkom in het Multiversum, waar epische deuntjes en elektronische elementen harde riffs tegenkomen, en waar de charmante stemmen van Lucille Nightshade en Hydra de oren en harten van hun fans van de derde naar een andere dimensie dragen.

De 8 leden van AEVUM uit Italië en Frankrijk hebben sinds hun oprichting in 2012 een muzikale stijl ontwikkeld in het verlengde van symphonic metal, maar die toch de grenzen van het genre verlegt door buiten de gebaande paden te denken.

The Pilgrim biedt erg klassieke symfonische metal volgens het beauty and the beast principe. Spark of life doet niet echt de vonk overslaan maar beïndrukt wel door de hoge opera-achtige uithalen van Lucille Nightshade. Bij Tair wordt de symfonische metal overgoten met een elektronisch sausje, maar het zijn vooral de stemmen van Hydra en Lucille Nightshade die de song zo lekker doen smaken.

Black Honeymoon is heel mooie melodische metal met excellente vocale prestaties, maar mocht voor mij gerust nog wat donkerder en emotioneler klinken. Met het indrukwekkende The Time Machine ondernemen we een interessante theatrale reis door de tijd. Cold Spot kent een kil elektronisch begin, maar warmt dan geleidelijk op door de mooie stem van Lucille Nightshade. Wanneer Hydra en de rest van de band invallen krijgen we pas echt muzikaal vuurwerk. Ulas klinkt als een uitstekende scifi metal-opera.

Op Hopeless ziet het er allerminst hopeloos uit voor AEVUM, want dit is wederom een sterk nummer dat bovendien in 3 talen (Frans, Engels en Italiaans) gezongen wordt. De stukken in het Frans doen me zelfs wat denken aan Inhepsie. Fratricide zou een perfecte opera-metalsong geweest zijn, ware het niet voor het accent van Hydra. Het jazzy begin van WWIII zet je even op het verkeerde been. Want dit is wel degelijke een hevige symfonische metalsong waarin de schone zeer mooi zingt en het beest wel heel beestachtig gromt.

Seeds vangt onheilspellend aan en geeft er dan een lap op. Lucille mag even uitblazen terwijl Hydra het beste van zichzelf geeft op dit erg brutale nummer. Bij het grandioos meeslepende The Garden of Mars worden we nog eens getrakteerd op Lucille’s mooie stem. Cessate, omai cessate besluit het album in schoonheid met instrumentale symfonische metal met veel invloeden uit de klassieke muziek.

AEVUM voorziet hoogstaande symfonsiche metal van een elektronisch randje. De band beschikt met Hydra over een goede zanger en met Lucille Nightshade over een echt heel sterke zangeres, die het hart van de luisteraar verovert met hoge opera-achtige vocalen. ”Multiverse” is kortom een aanrader voor fans van het symfonische metal genre.

Het nieuwe album “Multiverse” is hier beschikbaar als digipak, verzamelbundel , download en stream.

Facebook / Bandcamp