HEISA - Joni (MayWay Records/NEWS)

Erik Vandamme    17 mei 2020

Dit is Belgisch! Waarom herhalen we dit voor de zoveelste maal? Nu, HEISA is het schoolvoorbeeld van een band die, waren ze Amerikanen of zo geweest, met hun intens naar post en math rock gerichte sound grote podia onveilig zouden maken. HEISA is het project rond talentvolle muzikanten als Jacques Nomdefamille (vocals, keys en bass) Koen Castermans (gitaar & backing vocals) Jonathan Frederix (drums & backing vocals). Met 'Joni' voegen ze hun talenten samen tot een onaards aanvoelend geheel.

De band wordt vergeleken met bijvoorbeeld Tool of Battles. We houden niet van namedropping, omdat deze band vooral over een eigenzinnige smoel beschikt. Maar op sommige momenten - vooral bij de vocale inbreng - horen we subtiel zelfs een streepje Nine Inch Nails de revue passeren. Zoals bij het magistrale 'For Ours'. Het is maar een voorbeeld hoe HEISA lekker om zich heen stampt, op een uitzinnige wijze of eerder ingetogen maar daarom niet minder dreigend. Zoals bij 'Don't worry it's ok' het geval is, ene song van iets meer dan 1 minuut die letterlijk aan je ribben kleeft. HEISA brengt vooral een mengelmoes uit van uppercuts uitdelen, catchy tot meeslepend je hypnotiseren en alle registers open zetten binnen een verschroeiend hard en luid tempo. Of dat nu lekker strak is zoals bij 'Cloudpreaser' of eerder op een bezwerende wijze. Telkens haalt HEISA alles uit de kast om de aanhoorder mee te sleuren op die gevarieerde rollercoaster trip die je enerzijds doorheen schudt, en anderzijds zachtmoedig tot zelfs een zekere gemoedsrust brengt zoals bij 'Detach Med'. Net lang genoeg om daarna in een lekkere 'outro 'je die ultieme doodsteek toe te dienen. Nergens valt een speld tussen te krijgen, deze schijf is het perfecte huwelijk tussen de sound van bands als Tool en Nine Inch Nails maar dan in een eigenzinnig en experimenteel uiteenlopende kanten uitgaande kleedje gestopt.

Besluit:

Toen we HEISA in 2018 zagen aantreden op Sonic City festival in Kortrijk schreven we daarover: ''Dit trio verstaat namelijk de unieke kunst de aanhoorder voortdurend op het verkeerde been te zetten. Of dat nu is door oorverdovend je trommelvliezen te doen barsten, of subtiel je hart te raken. Telkens opnieuw slaat Heisa aan het experimenteren met uiteenlopende klanken tot vocalen. Waardoor je als aanhoorder van het kastje naar de muur wordt gestuurd, en eens terug met beide voeten op de grond weer wordt meegesleurd in een volgende rollercoaster die je brengt naar ontgonnen plekken" Dat komt dus ook op deze schijf tot uiting. Letterlijk op een rollercoaster belanden die je elke hoek van de kamer laat zien en horen, waardoor je murw geslagen in de hoek van de kamer achterblijft. Na elke luisterbeurt opnieuw. Dat is wat HEISA op, en dus ook naast het podium doet. Is onze eindconclusie.

1. Let Go 03:55
  2. A March 04:09
  3. Serenity Now 05:41