THE OTHER – Haunted (Drakkar / Suburban / Bertus)

Koen Asaert    24 mei 2020

De grootste horrorpunkband van Duitsland is altijd hopeloos verslaafd geweest aan monsters, buitenstaanders, seriemoordenaars, fantomen, nachtmerries en wezens die in verborgen laboratoria zijn gefokt. Op “Haunted” komen we angst en terreur in een andere vorm tegen.

Rod Usher, boegbeeld van horror, weet waarom: het achtste album van zijn leger van ondoden is tot nu toe het meest persoonlijke. En het meest pijnlijke. Het is de noodzakelijke artistieke verwerking van een nogal gewelddadige ervaring en een nog grotere teleurstelling.

Mark of the Devil is niet zozeer punk maar eerdere een gesmaakte melodieuze horror-rocksong met enkele klassieke heavy metal-elementen. We're all Dead blijkt dan weer duidelijk wel het soort horrorpunk dat tot spontaan pogoën uitnodigt. Dr. Caligari drumt op het gothabilly-achtige Turn it Louder een swingend ritme. Dit vormt de flink bewegende de kapstok waaraan de scheurende gitaren, bas en zang worden opgehangen. Dead to You / Dead to Me is melodieus en sfeervol als nooit tevoren, maar tegelijkertijd perfect en heerlijk gecondenseerd. Wie goed luistert kan daarenboven veel mistige nostalgische gothic rock-invloeden ontwaren.

Op de heerlijke Deutschpunk van Was uns zerstört ga ik totaal uit de bol. Wat mij betreft mag THE OTHER gerust wat meer in het Duits zingen. Op de darkpunktonen van On my Skin gaat het feestje verder. 1408 & 217 legt het tempo zelf nog wat hoger en klinkt als gothabilly op speed. Vampire Girl zet haar tanden in groteske klassieke horrorpunk met een romantsche twist.

In Absolution wordt er tot mijn tevredenheid weer in het Duits gezongen en houdt men een straffe tirade tegen extreem-rechts en religie. Fading Away vermengt gothic- en alternative rock met psychobilly en oho-refreinen. Creepy Crawling kent een opvallende thrash metalbasis overgoten met een woohoo-punksausje. Hetzelfde lekkere sausje wordt gebruikt in To Hell and Back, maar de hoofdstructuur van de song bestaat vooral uit catchy goth’n’roll. The Silence after the first Snow tenslotte is een sterke single-kandidaat met veel samenzangmomenten

THE OTHER laat op “Haunted” een aanstekelijk, veelzijdig en gerijpt horrorpunkgeluid horen, dat meer dan tevoren een divers publiek van rockers, punkers, goths en metalheads kan aanspreken. Inhoudelijk gaat het minder over de typische Halloween- en horrorfilmmonsters en meer over het grootste monster dat er is: de menselijke psyche.

Je kan dit sterke album hier bestellen.

Website / Facebook / Spotify