Fallen Arise – Enigma (Rock of Angels Records / Suburban)

Koen Asaert    4 juni 2020

De Griekse symfonische metal band Fallen Arise heeft al talloze liveshows uitgevoerd in heel Europa met bands als Nightwish, Fates Warning, Paradise Lost, Destruction, Sepultura, Moonspell, Leaves 'Eyes , Xandria, Katatonia, Pain of Salvation en Ihsahn. Toch kende ik Fallen Arise nog niet, die met “Enigma” hun derde album uitbrengen.

In Adentu Deorum is een epische aanhef met imposante koorpartijen en filmische muziek.Als begin kan dit al serieus tellen. Op het catchy Enigma maak ik kennis met de mooie stem van de Britse Fiona Creaby en de diepe gruntsvan Vlassis K. volgens het klassieke ‘schone en het beest’ principe. Dit is ondanks een zekere mate van voorspelbaarheid een schitterende song. Voor Reborn werd een video opgenomen. Dit is dus het visitekaartje van het album en zoals te verwachten een sterke meeslepende song.

De band gaat op Forsaken op hetzelfde élan door en dat is toch wel indrukwekkend voor een Griekse band waarvan ik voorheen nog nooit gehoord had. Embers blijkt al even hoogstaand. De band blijft dus op een superieur niveau spelen. Op Without Disguise mag Gus openen met synthtonen. Wat volgt is weer een aanstekelijke en kwalitatief sterk scorende symfonische metalsong.

Op Released worden de grunts achterwege gelaten ten voordele van de heldere stem van Fiona. Een lekkernij voor fans van female fronted symfonische metal. Forever Winter begint als een filmsoundtrack en ontwikkelt zich tot sprankelende sprookjesmetal, waar Belle en het Beest een ontmoeting hebben met de karakters van Frozen. Het emotionele Horizon vormt het rustpunt van het album en klinkt als een ontroerende folksong. The Storm Inside tenslotte zorgt voor een stevig en waardig einde van een machtig melodieus metalalbum.

Door wat ik las in de bio vreesde ik voor een erg poppy geluid. Gelukkig mag je wat men in bio’s schrijft soms met een korreltje zout nemen. Dit is geen popmuziek maar onvervalste symfonische metal van een groep die een opmerkelijk en constant hoog niveau haalt. Fallen Arise pakt op “Enigma” uit met prachtige melodieuze metal met zowel de schone als het beest aan de microfoon.

Website / Facebook