Carach Angren - Franckensteina Strataemontanus (Season of Mist)

Koen Asaert    16 juni 2020

De Nederlandse meesters van horror zijn terug met hun meest flamboyante album tot nu toe. Op 'Franckensteina Strataemontanus' laat Carach Angren het gruwelijke verhaal van onrustige ziel 'Conrad Dippel' herleven; de inspiratie van Mary Shelly's roman 'Frankenstein'.

Here in German Woodland blijkt een magistrale intro die begint als een filmsoundtrack, waarna een meesterlijke verteller zijn verhaal doet en een spookpiano begint te spelen. Scourged Ghoul Undead herinnert er ons aan dat we hier wel degelijk met een metalband te doen hebben. Maar dan wel een geniale metalband die verschillende metalstijlen combineert. Zo hoor ik in dit nummer zowel elementen van symfonische, black en death metal.De titelsong Franckensteina Strataemontanus zorgt voor muzikale en vocale variatie. Dus geniet ik van de industrial metal en Neue Deutsche Härte-invloeden als ook van de doom en deathpassages. De refreinen doen me zelfs aan Mittelalterrock denken.

The Necromancer vangt aan als spooky modern metal , verrast dan plots met klassieke heavy metal en schakelt dan over naar blackened symphonic metal. Dit bewijst alweer de veelzijdigheid en degelijkheid van de composities. Sewn for Solitude bevat dan weer progressive rock bouwstenen die vakkundig worden gemetst bovenop een stevige zwartgeblakerde symfonische metalfundering. Operation Compass was een militaire operatie tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het was de eerste grote geallieerde operatie in Noord-Afrika. Strijdkrachten van het Verenigd Koninkrijk en het Britse Gemenebest namen het op tegen een groot Italiaans leger van december 1940 tot februari 1941. En deze operatie zorgt nu ook voor de inspiratie een schitterende Carach Angren song, die thematisch wel van de rest van het album afwijkt.

Monster moet het in het begin hebben van tribal-achtige percussie en evolueert naar een geslaagd en gelaagd orkestraal Rammstein-achtig ramlied. Der Vampir von Nürnberg klinkt nu eens als Cradle of Filth dan weer meer als Dimmu Borgir en tenslotte als een aangename verrassing met Duitse teksten in het straatje van het u wellicht onbekende Fundetta. Skull with a Forked Tongue tapt uit het vaatje van symfonische black metal en serveert een uiterst lekker brouwsel. Dit smaakt hoe dan ook naar meer. Het bombastische orkestrale Like a Conscious Parasite I Roam vermengt betoverende stukken filmsoundtrack met fijnversneden black metal tot een magische hybride. Bonusnummer Frederick’s Experiments sluit het album met een tamelijk korte, maar daarom niet minder indrukwekkende barokke brok orkestraal zwartmetaal.

Conclusie
De muziek van Carach Angren simpelweg bestempelen als horrormetal zou deze geniale band tekort doen. Er zijn bovendien nog andere muzikale meesters die op heel verschillende en even geslaagde manieren horror met metal combineren. Wat volgens mij wel een vaststaand feit is, dat Carach Angren heerst met een geheel eigen, veelzijdige en artistiek hoogstaande symfonische zwartverbrande metalstijl, die zich moeilijk in een hokje duwen laat.

“Franckensteina Strataemontanus” is o.a. hier beschikbaar als CD, CD clamshell box, LP in verschillende kleuren en als cassette.

Website / Facebook