Solar Fake - Who cares, it's live [2CD/DVD] (Out Of Line Music)

Koen Asaert    21 juni 2020

In 2018 bracht Solar Fake 'You Win. Who Cares?' Uit. - het hoogtepunt van hun muziekcarrière tot nu toe. De bijbehorende albumtour was een groot succes: onder andere reisde de band door het VK, Spanje, Rusland, Finland en Peru en won met gemak de festivalgangers van Wave Gotik Treffen, W-Fest en Dark Storm Festival. Het was niet meer dan normaal om tijdens deze tour een Live 2CD + DVD op te nemen.

Na een korte Intro vliegt Solar Fake er in het Taubchenthal in Leipzig naar hun doen stevig in met Sick of you. No apologies bewandelt hetzelfde emotionele straatje al is het nummer wel dansbaarder. In de bio beschrijft men de muziek van Solar Fake als futurepop, en het nummer Reset to default zou men inderdaad als futurepop kunnen wegzetten. Maar in het algemeen vind ik Solar Fake een geniale hybride van dromerige en erg elektronische gothic rock, brave synth- en energetische futurepop.

De stem en zangstijl van Sven Friedrich, die we ook kennen van Dreadful Shadows en Zeraphine, speelt een cruciale rol in het succes van Solar Fake. man komt uit de gothic rock scene en hoewel Solar Fake heel erg elektronisch is en het ontbreekt aan gitaar blijft de muziek in mijn oren erg gotisch klinken. Je zou kunnen zeggen dat de keyboards de rol van de gitaar totaal overgenomen hebben. live drums en bas heeft men gelukkig behouden. Under control blijkt naar het applaus te oordelen, een publiekslieveling. Op het topnummer Here I stand wordt er volop meegeklapt.

A bullet left for you klinkt ondanks de bittere teksten nog erg fris en zowaar door de keyboardtonen een beetje vrolijk. All the things you say is nog zo’n nummer dat heel erg in de richting van futurepop gaat. Fans van VNV Nation zullen dit zeker goed vinden. Het emotionele I don't want you in here blijkt een voltreffer en scoort ongetwijfeld bij synthpopliefhebbers.

De instant oorworm Invisible doet het duidelijk goed bij de fans en ook bij mij. Het zal wel geen toeval zijn, dat precies van dit nummer als eerste de live video wordt gelost. Not what I wanted bewijst dat zelfs als Sven Friedrich boos is zijn zangstem toch nog altijd iets zachts en beminnelijk heeft. De gevoelige electropoptrack More than this brengt ons halfweg de zeer genietbare live set en sluit CD1 af.

CD2 begint met het dark electrogetinte Parasites, dat ongetwijfeld een dansvloervuller is in plaatselijke alternatieve club Darkflower. De treurige donkere maar erg dansbare toekomstpop van Too late is duidelijk een favoriet. The pain that kills you too kun je zowat als een hit beschouwen. Jammer dat ik de videobestanden er niet bijgekregen heb, want dan zag ik een wild kolkende massa.

Het gevoelige wanhopige If this is hope wordt opgevolgd door de al even gevoelige future pop stomper I hate you more than my life en je vraagt je af hoe een haatliedje toch zo vrolijk kan klinken. Observer biedt meer futuristische electropop en meer dan “Eins, Zwei, Drei, Vier” hoeft Friedrich niet te roepen om het publiek op te hitsen.

Where is my mind is een gedurfde en toch wel geslaagde cover van The Pixies. De elektronische darkpop van Under the skies doet je zweven. Zweven en dansen zul je ook bij If I were you of zoals ik op en neer wippen op een zitbal terwijl ik deze review schrijf. Bij het ontroerende Stay is het zeker geoorloofd om een zakdoek boven te halen om de traantjes weg te vegen. Papillon van Editors vind ik persoonlijk een gevaarlijk nummer om te coveren, maar Solar Fake brengt het er redelijk goed vanaf.

Where are you is een persoonlijke favoriet. Vandaar dat ik een akoestische livevideo van dit wederom zeer ontroerende nummer bij mijn review steek. My spaces brengt je in spacy futurepopsferen en zorgt zo voor een sterk afsluiter van het cd-gedeelte van “Who cares, it’s live”

Solar Fake-fans zullen misschien al opgemerkt hebben dat bekende nummers als The Pages, All The Things You Say en Anything You Want niet aan bod zijn gekomen op de cd’s. Niet getreurd echter want deze songs komen wel aan bod op de DVD.

DVD

1) Not what I wanted (05:38)

2) Under control (04:47)

3) Sick of you (04:31)

4) All the things you say (04:38)

5) The pain that kills you too (04:04)

6) Anything you want (04:38)

7) Just like this (04:54)

8) What if there's nothing (05:56)

9) The pages (05:17)

10) Bonus (10:51)

11) Fan Interviews (06:09)

“Who cares, it's live” van Solar Fake is niet enkel een kwalitatief hoogstaande live-opname van een unieke band die een meesterlijke mengeling van elektronische gothic rock, synth- en futurepop brengt, maar biedt ook veel waar voor je geld. Deze 2CD+DVD bevat dan ook de weergave van één van de boeiendste optredens van de 'You Win. Who Cares?'-tour. Als je nog niet helemaal overtuigd was van Solar Fake, zal deze release je ongetwijfeld over de streep halen. Persoonlijk kende ik voordien slechts enkele nummers, maar na nu een volledig tourconcert zonder zwakke opvullertjes gehoord te hebben, ben ik volledig overtuigd dat Solar Fake echt wel een topband is.

Deze limited edition kun je o.a. hier bestellen.

Website / Facebook / Instagram