Ammyt – New Perspectives (STF-Records)

Koen Asaert    8 september 2020

“New Perspectives" is een conceptalbum: het gaat over innerlijke conflicten en zelfvernietigende angsten. Het vertelt over een hoofdrolspeler die langzaam maar zeker wordt opgeslokt door zijn 'negatieve kant' (gesymboliseerd door de kleur rood in het artwork), en dan uiteindelijk een uitweg uit deze zelfmanipulatie vindt.

De muziek zelf is stuwend en heeft positieve connotaties. Ammyt wil negativiteit geen platform geven, maar energie geven aan al diegenen die worstelen met deze problemen om deze negatieve gevoelens te overwinnen - en om nieuwe perspectieven te vinden.

Bovendien beschrijft “New Perspectives”, het eerste studioalbum van deze Duitse band perfect de nieuwe richting die ze uitgaan , want de 4 lieten hun black metal roots volledig achter zich en kiezen voor melodic death metal.

The Horror Of Habit (Prelude) is een intro die de spanning langzaam maar zeker opbouwt en naadloos aansluit op het toch wel indrukwekkende Phobia. Ammyt schiet dus zeer sterk uit de startblokken.De melodieuze death metal klinkt zeer fris en krachtig. As Leaves Turn Red vangt aan als headbanging heavy metal . Bassist en vocalist Fabian produceert een overweldigend stemgeluid. De vier hebben overigens ook een behoorlijke live-ervaring, aangezien ze het podium deelden met bands als Nothgard, Dust Boltof Orden Ogan en dat is zeker niet slecht voor een debuterende band.

Dreamcatcher ligt ondanks de rauwe stem goed in het gehoor en ik krijg zowaar zin om mee te brullen. Ik dacht bij het begin van de luisterbeurt de zoveelste melodic death metal band voor de kiezen te krijgen, maar moet nu toch bekennen dat Ammyt een stuk boven het gemiddelde uitsteekt. Valkyr is nog zo’n spetterend nummer. En van de gelegenheid wens ik ook gebruik te maken om het dubbel gitaarwerk van Daniel en Philipp en drummonster Adrian te loven. Vervolgens laat ik me gewillig omverblazen door Stranded.

Mask In The Mirror kent een interessante opbouw en veel afwisseling. Ja, deze mannen weten hoe ze een nummer boeiend blijven houden. To Reach The Shore is een instrumentale track die aanvoelt als een volwaardig nummer en dus niet als zomaar een intermezzo. Enige rust lijkt brulboei Fabian goed gedaan te hebben, want op City Of Memories komt hij weer heel sterk voor de dag. No Time To Waste is ideaal om een moshpit te starten. Als afsluiter krijg je te horen hoe To Reach The Shore met zang er bij klinkt. En ik kan je al verklappen dat het resultaat meer dan ok is.

Ammyt brengen met “New Perspectives” een ijzersterk melodic death metal album uit. Het is een aangename verrassing om een debuterende band zo sterk uit de hoek zien te komen. Met enig geluk zullen we nog veel van deze band horen.

Dit album kun je digitaal aanschaffen via Spotify, iTunes e.d. of als cd aankopen op o.a. de STF-Records webshop

Website / Facebook