Mono Inc. – Melodies In Black (NoCut / Suburban)

Koen Asaert    16 januari 2021

Mono Inc. is een band die het bij onze oosterburen zeer goed doet en zowel populair is bij goths als metalheads. Nochtans is het geluid van deze unieke melodieuze gothic rockband niet erg hard noch overdreven duister.

Ik besprak reeds hun 2 vorige albums: “Symphonic Live” en “The Book Of Fire”, Over het symfonisch live album was ik laaiend enthousiast, maar bij die tweede had ik toch wel enkele bedenkingen, Ik besloot als volgt: “Zelf noemen ze het hardste album dat ze ooit maakten. Ik noem ”The Book Of Fire” het meest ‘metal’ album van Mono Inc. Als fan had ik zeer hoge verwachtingen van dit nieuwe album en die zijn niet altijd uitgekomen. “The Book Of Fire” is eerder een stap in een andere richting dan de grote sprong voorwaarts. Maar Mono Inc. blijft hoe dan ook een ijzersterke band die je zeker eens live gezien moet hebben. Ik blijf fan.”

Na dit relatief harde album komt Mono Inc. Met een erg melodieus zachtere dubbelaar met enkel ballads, "Melodies In Black" moet de luisteraar meenemen op een romantische, muzikale reis door de tijd door de volledige discografie van Mono Inc. Het zou je moeten uitnodigen om te dromen, na te denken, te genieten en tot rust te komen. Dit zijn nobele bedoeling die ik van harte verwelkom. Maar ik zie me toch genoodzaakt om eerst een punt van kritiek te brengen. Deze 2CD komt in een aardige digipak. Men had echter het 'lumineuze' idee om alle teksten in grijs, bordeaux en glanzend diepzwart af te drukken op een matzwarte achtergrond. Met als gevolg dat ik oog- en hoofdpijn krijg bij mijn inspanningen om deze haast onleesbare tekst te ontcijferen.

In totaal kwamen 34 nummers op deze hartverwarmende compilatie terecht, waaronder het niet eerder uitgebrachte nummer "Scared", een diepzinnige pianoballad van tekstgoochelaar Martin Engler. En dat niet alleen, want de band heeft ook bekende en geliefde klassiekers als “Life Hates You” en “Just Because I Love You” volledig opnieuw opgenomen. De publiekslieveling "An Klaren Tage" werd ook opgenomen in een nieuwe, soulvolle duetversie met drumster Katha Mia, die het kwartet speelde tijdens de drie exclusieve "The Raven Flies Again" -concerten in augustus 2020.

Het album start zeer sterk met Life Hates You (Black Version). En zo krijg je meteen mee wat je van de rest van het album mag verwachten: sterke mooie ballades met een flinke scheut droefenis en nog meer melancholie. De band bewijst dat duistere teksten ook erg catchy kunnen zijn. Probeer bijvoorbeeld niet mee te neuriën of -zingen bij Because I Love You (Black Version).

Eén van de ballads heet My Songs Wear Black en dat is een prachtige omschrijving voor deze verzameling tearjerkers. Gevoelige zielen doen er goed aan een doos zakdoekjes bij de hand te hebben. De enkele Duitse balladen zoals Nimmermehr treffen zelfs nog dieper en getuigen dat Martin Engler evengoed betoverend zingen kan in zijn moedertaal. Teach Me To Love, een duet met Katha Mia is een serieuze kanshebber voor een nieuwe hitsingle. Kein Weg Zu Weit waarin Martin Engler vocale versterking krijgt van gouden oude Joachim Witt is reeds een hit. Om het met Witt's eigen woorden te zeggen: das geht tief. Wat ook hard aankomt en een grote hit is, is Vagabond's Life waar de rol van opa Witt overgenomen wordt door Eric Fisch.

Ook de tweede schijf begint uiterst sterk met het zeer pakkende Nemesis. Het symfonische The Heart Of The Raven weet ook enorm te ontroeren. An Klaren Tag is nog zo'n heerlijke 'Muttersprache' song, die onder je huid kruipt. Net als je denkt dat het niet beter kan, pakt Mono Inc. uit met If I fail. Vreemd dat dit geen hit geworden is. 118, dat sterk door The Cure lijkt te zijn geïnspireerd, is een aangename verrassing. De langzame fragiele pianoversie van The Best Of You geeft een heel ander cachet aan dit oorspronkelijk erg energetisch nummer. Idem dito voor de herwerkte pianoversie van het erg oude nummer Pain Machine. Afsluiten doet Mono Inc. met het zalige, aan dreampop grenzende, Study Butte.

Ben je Mono Inc.-fan van het eerste uur, dan zul je wel bekend zijn met de meeste van deze liederen. En biedt deze balladcollectie jou slechts 6 nieuw gearrangeerde songs en 1 echt nieuw nummer. Schakelde je, zoals ik, pas later in, ontdek je wellicht een hele verzameling zeldzame parels. Hoe dan ook biedt “Melodies In Black” een uitgebreid overzicht van de prachtige zachtere nummers van de band.