Fïx8:Sëd8 –The Inevitable Relapse (Dependent Records)

Koen Asaert    31 januari 2021

Fïx8:Sëd8 is de industrial band van mastermindMartin Sanedie de mosterd vooral haalt bij het jaren 80 en 90 industriële geluid van bands alsSkinny Puppy en Frontline Assembly.

Volgens mij is Martin Sane een grote liefhebber van films en tv-reeksen. Ik vraag me altijd over waar hij zijn eigenaardige, doch geniale keuze aan samples haalt. Hoe dan ook krijg je in Enigma hele flarden filmfragmenten te horen. Zoals gewoonlijk bezigt Fïx8:Sëd8 het traditionele elektronische industrial geluid dat in de jaren 80 en 90 werd gebezigd door cult-acts als Skinny Puppy, Front Line Assembly of Mentallo & The Fixer. Prognosis baadt in diezelfde retro-industrial sound. Terwijl de meeste industrial bands kiezen voor post-modernistische aggrotech- en hellektrocomposities, blijft Martin Sane het procedé van zijn voorbeelden trouw.

Ook Human Harvest bevat alle ingrediënten die industrial adembenemend maakte in de jaren 80 en 90: vocale samples en complexe drumprogrammeringen vermengd met structuren die herinneren aan oude Skinny Puppy cultsongs zoals "Inquisition" of "Addiction”. De vrouwenstem op Tremors (feat. Emke) doet me denken aan die van Emese van Black Nail Cabaret. Door de vrouwelijk touch en de invloeden van synthpop zit deze song ook in het straatje van het zwarte nagelcabaret. Met Unknown to Virtue volgt een sterk staaltje kruisbestuiving tussen Skinny Puppy en Front Line Assembly. Op The Inevitable Relapse wordt volgens het zelfde recept, maar met een andere topping een lekker hapje bereid. De intense trip gaat veder met Meltdown, dat aanvoelt alsof je hoofd smelt.

Pale Light Shadow is een epische klassieke industrial track met hier en daar zelfs wat darkwave invloeden. Chlorine Tears biedt voer voor verontrustende en beangstigende nachtmerries. Metabolite zorgt voor een sterke afsluiter van een ijzersterk album.

Je hoeft niet op een grandioze nieuwe Skinny Puppy plaat te wachten, want “The Inevitable Relapse” klinkt meer als Skinny Puppy dan cEvin Key en Nivek Ogre samen. Voor de 'oudjes' klinkt het als een nostalgische trip, voor de jonkies is het een ontdekking van een heel ander soort industrial. Fïx8:Sëd8 zet met dit album zijn gestage klim richting de wereldwijde industrial top verder.

Voor de die hard fans is er ook eengelimiteerde editie van "The Inevitable Relapse" , Deze bevat een weelderig hardcover artbook van 36 pagina's, inclusief de bonus-cd "Rail at a Liar". De laatste bevat actuele acts als CRYO, 2ND FACE, ANMISTIA en MILDREDA die hun perspectief op "The Inevitable Relapse" onthullen door middel van spannende coverversies.

Facebook