portrait [B] - Point of No Return EP

Erik Vandamme    10 januari 2015

Herbert Coox (bas), Raymond Szostek (toetsen) en Marc Cloostermans (gitaar) vormden Portrait Bizarre in de periode 1981-1985. Medio 2010 besloten ze het opnieuw te proberen, met een nieuwe zanger, Yannick Camps en een nieuwe drummer, Ron Poelmans . Onder de naam portrait [B] werd uiteindelijk in 2012 een eerste EP uitgebracht: Misery Boy. De recensies waren heel positief, ook wij schreven hierover: Breng ervaren rotten in het vak samen met een paar jonge hongerige wolven en we krijgen Portrait (B). Ondertussen verliet Raymond de band, hij werd vervangen door Joris op Keyboard. Ook Neil werd aan de band toegevoegd als (sound engineer). Op 23 januari 2015 komt er een nieuwe EP op de markt, die zal voorgesteld worden op 7 februari 2015, Zaal Allenthuis (Maasmechelen): https://www.facebook.com/events/1525613891026421/?pnref=story Wij vroegen ons vooral af, of ze ook op deze EP die combinatie van ervaring en jonge talent verder hebben, kunnen uitbuiten? We waren bovendien enorm onder de indruk van Yannick zijn warme, vaak weemoedige stem, hoe zou die op deze nieuwe EP worden naar voren gebracht?

Het antwoord liet niet lang op zich wachten. Exit Only klinkt weemoedig, haast emotioneel. Zowel de instrumenten als de vocale aankleding bezorgen je kippenvel. We lezen in de biografie het volgende: De Nummers gaan op één of andere manier allemaal over vertrekken, achterlaten, thuiskomen... Nu dat blijkt al vanaf die eerste impressie te kloppen. Exit Only is bovendien, wat opbouw betreft, heel gevarieerd. Vanuit een haast verstilde sfeer, gaat het tempo later wat de hoogte in.

Hiermee is het sleutelwoord gevallen: variatie. Doorheen het volledig album krijgen we uiteenlopende elementen te verwerken, het is dus niet zo dat alles op dezelfde lijn ligt. Het verschil met de vorige EP ligt hem in de iets meer gevoelsmatige aanpak, en het nog meer uitspitten van de vocale capaciteiten van Yannick. Coming Home is daar een mooi voorbeeld van. De meeslepende schoonheid, met een haast perfect in elkaar gestoken instrumentale omlijsting, wordt nog meer in de verf gezet door de warme, zelfs zwoele stem van zanger Yannick. Die weer een hoofdrol lijkt te spelen in het geheel.

Het andere verschil met Misery Boy is ook dat de synthesizer, die nog steeds aanwezig is, een toch iets mindere prominente rol krijgt toebedeeld. Daardoor kunnen gitaar, en vooral drums vaak lekker los gaan. Bij het redelijk up tempo Chasing Thunder krijgt die laatste zelfs een heel belangrijke hoofdrol.
Stay Behind laat dan weer die heel gevoelige kant zien van Portrait (B). De stem van Yannick klinkt hier weer eens enorm warm tot weemoedig, en wordt ondersteund door enkel een twinkelende gitaar en knap, eerder ingetogen, drumwerk. Ook City of Light begint met een heel intieme intro, maar gaandeweg krijgen we hier toch een opbouw naar een climax. Tot zelfs eerder pure rock, met een experimentele toets.

Kortom: portrait [B] probeert met Point of No Return vooral te laten zien dat ze van alle markten thuis zijn. Binnen elk van de songs krijgen we haast perfect in elkaar gestoken instrumentale huzarenstukken te verwerken, tot die prachtige stem van Yannick. Deze laatste lijkt, naast de drums, één hoofdrol te spelen in het geheel. Vooral blijkt weer eens dat deze band puur muzikaal nog niet aan het einde van hun kunnen is gekomen, het kan zelfs nog alle kanten uit feitelijk. In vergelijking met de vorige EP is deze Point of No Return zelfs nog een stap vooruit, de uitwerking is meer verfijnd en gepolijst geworden. Verwijzingen naar het verleden met Portrait Bizzare zijn er nu ook nog wel, maar toch blijkt dat portrait [B] een andere, melancholische tot melodieuze weg is ingeslagen. Bovendien is Point of No Return één heel toegankelijk, open plaatje, dat dus een heel ruim publiek zou moeten bekoren.

Leuk om weten: Point of No Return werd opgenomen in Moon Music Studio (NL) van wouter Bude te Maasbracht, de mastering gebeurde in Spoor 14, te Boxtel (NL) door Wessel Oltheten. Het plaatje komt dus op 23 januari op de markt , wederom via het label Raven Black Music. Point of No Return kan echter nu al vooruit besteld worden via iTunes: https://itunes.apple.com/be/album/point-of-no-return-ep/id954888151?l=nl

Tracklist

Exit Only
Coming home