KRAAK festival 2016: grasduinen doorheen de underground, van de underground - 26, 27 en 28/02/2016: Voorbeschouwing

Previews:Festivals
  Erik Vandamme    16 februari 2016

KRAAK festival is al vele jaren een beetje de vreemde eend in de bijt, in het festivallandschap. De organisatie staat er dan ook op dat ze eigenzinnig hun eigen weg zullen blijven volgen, en vooral kwaliteit aanbieden. Ook wijzelf hebben enkele keren het festival bezocht, en waren niet alleen onder de indruk van de concerten. Maar ook de publieke belangstelling was steeds vrij groot. Anno 2016, waarbij kleine festivals de boeken neerleggen wegens de vaak te grote concurrentie, blijft het festival KRAAK staan als een huis. Ook nu weer is de affiche op zijn minst uiteenlopend te noemen. Dit jaar gaat het festival door op 26, 27 en 28 februari in enerzijds Beursschouwburg te Brussel (vrijdag en zaterdag) en anderzijds Begijnhofkerk te Brussel (zondag) . We grasduinen door het aanbod van de underground die KRAAK zal aanbieden op deze drie dagen:


Vrijdag 26 februari 2016:

De uit New York afkomstige artiest Che Chen is een multi-instrumentalist in de brede zin van dit woord. Zijn muziek doe je enerzijds zweven boven de donkere wolken en geeft enerzijds als het ware een kippenvelmoment , om anderzijds de trommelvliezen te doen barsten. Hij maakt hierbij gebruik van een uitgebreid pallet van instrumenten, en leent zijn muzikale capaciteiten dan ook veel aan andere minstens even begenadigde artiesten. Zo zal hij samen met Rick Brown , onder de naam 75 Dollar Bill op zaterdag aantreden op het festival. Neem gerust een kijkje op deze virtuoos zijn bandcamp pagina, en vergewis uzelf van zijn kunnen:

http://chechen.bandcamp.com/

Het Deense trio Timless Reality brengen, volgens de informatie die we te lezen krijgen, psychedelische garagerock. Timless Reality is de nieuwste band van Nicolaus Kauffmann en Sara C. Czerny, a.k.a Family Underground. Ze werken hiervoor samen met drummer Alexander 'Energizer' Vitus. Timless Reality zijn dus in dat 'underground gebeuren' geen onbekende meer. Die dosis ervaring gebruiken ze dan ook bij dit project, wat uitmondt in een knappe en integrerende mengelmoes van pure garagerock tot psychedelische toestanden. De lang uitgesponnen songs die deze artiesten tentoon spreiden laten je als luisteraar binnentreden in een heel andere, onontgonnen wereld, ver weg van de harde realiteit. Zeker niet te missen!

Mykl Jaxn en Elvin Brandhi vormen samen het duo Yeah You. Hun motto: muziek hoort thuis middenin het leven, niet op een geïsoleerd podium. Dit resulteert in video's waar je dit duo ziet muziek maken midden in de natuur. Door een combinatie van bevreemdende instrumentale klanken, en al even vreemde vocalen doen ze de natuurelementen heropleven. Wat op menig podium zal zorgen voor een beklijvende sfeer, waarbij de luisteraar verweesd zal achterblijven. Met alle respect voor de instrumentale inbreng, waren wij bij het luisteren vooral onder de indruk van de vocale capaciteiten. En de integrerende stemmen die ons in diepe vervoering wisten te brengen.

Dat er in het underground gebeuren in eigen land ook grote talenten rondlopen, dat bewijst Volmacht. Dennis Tyfus (Antwerpen, 1979) is een Belgisch beeldend kunstenaar en muzikant die een zogenaamde ambigue relatie heeft met de kunstwereld. Door zijn punkattitude echter, plaatst hij zichzelf vaak buiten het officiële kunstcircuit. Zijn meest bekende project is wellicht Ultra Eczema: http://www.ultraeczema.com/. Voor het project Volmacht Werkt hij samen met Floris Van Hoof die vooral bekendheid heeft gekregen binnen de filmwereld, en daardoor als geen ander de kunst begrijpt van visuele effecten combineren met integrerende muziek. Zijn muzikale en andere projecten  kan je hier bekijken en beluisteren: http://www.endlesswebsite.tk/ Dat de kruisbestuiving tussen deze getalenteerde artiesten moet zorgen voor ware kunstwerken en adembenemende concerten? Dat hoeven we niet te vertellen. Kom dat zien op KRAAK festival, vrijdag 26 februari.

Nog meer Belgisch talent op deze vrijdagavond: Ilta Hämärä.De clash van twee titanen uit de Belgische underground. Dit lezen we in de biografie op de website. Enerzijds is er Bart De Paepe die door middel van zijn eigen Label Sloow Tapes zorgt voor bedwelmende viltstiftenpsychedelica: Ofwel, door middel van op tape vastgelegde drones, gitaarpsych en acidfolk een mens in hogere sferen doen belanden, door gebruik te maken van geestenverruimende muziek. Bart stelt op het festival een retrospectieve in boekvorm voor. Anderzijds is er Timo van Luijk  die sinds de jaren '90 poëtische experimentele muziek naar voor brengt. Dit deed hij begin jaren ‘90 als lid van Noise-Maker’s Fifes en vanaf midden jaren ’90 ook solo onder de naam Af Ursin. Hij heeft ook zijn eigen labels: Metaphon en La Scie Dorée. De kruisbestuiving tussen beide kunstenaars zal wellicht zorgen voor een psychedelisch potje experimenteren met poëzie. Of zoals omschreven op de website: een bommetje dat Belgian Weird Psych opnieuw op de kaart zal zetten.

DJ Kerm tenslotte is een Gentse DJ die binnen de zogenaamde 'cassette underground' reeds zijn sporen heeft verdiend. Hij mixt allerlei muziekstijlen, tot als het waren een kunstzinnig geheel.

 

Zaterdag 27 februari 2016:

Vanuit de Poolse underground krijgen we Księżyc op bezoek op KRAAK festival. Deze band timmert al aan de weg sinds begin jaren '90. In 1990 besloten drie dames, met een gemeenschappelijke passie voor schoonheid, harmonie en zang een band op te richten onder de naam Księżyc. Wat zoveel betekend als ''Maan''. We citeren:  "Dit is het woord dat we associëren met iets heel vrouwelijk We zijn ook een beetje als de maan - mysterieus, cool, maar met de kracht.". Ze steken oude slavische volksmuziek in een gloednieuw kleedje. En maken daarbij gebruik van Elektronische muziek en bedwelmende vocalen, die verleden en heden magisch mooi in elkaar doen vloeien. Heel recent brachten ze een nieuwe parel van een album op de markt: Rabbit Eclipse via Penultimate Press. Waar u zich aan mag verwachten? Kijk, luister en geniet:

Mark Fell en Mat Steel vormen samen de band SND. Ze zijn beide DJ wiens muziek omschreven wordt als glitch. We citeren: Glitch is een genre van elektronische muziek die ontstond in de late jaren 1990. Het wordt omschreven als genre dat voldoet aan een " esthetische falen ",  waarbij doelbewust gebruik van glitch - based audio media en andere sonische artefacten , is een centraal aandachtspunt (bron: Wikipedia). Naast zijn samenwerking met Mat heeft Mark Fell ook als solo artiest enkele meesterwerken uitgebracht binnen het IDM en aanverwante genre. Door gebruik te maken van bevreemdende geluiden slaagt Mark Fell er in elektronisch muziek tot ware 'kunst' te verheffen, zoals weinigen hen dat hebben voorgedaan. zijn arrangementen zijn vooral totaalbelevingen, die je als globale luisteraar wat raar in de oren zullen klinken. Maar voor wie durft verder te kijken en luisteren dan het gehoor, is deze muziek een ware openbaring. Luister maar naar Multistability 12. Waar de vreemd aanvoelende 'percussie' doend denken aan het kloppen van het hart. Althans die indruk hebben wij toch. Tot knetterende geluiden, die onze oren doen suizen. Maar oordeel vooral zelf:

Op het festival presenteert hij het project Skydancers, lezen we op de website. Kom dat zeker zien op KRAAK festival.

Levende cult legendes treden ook aan op KRAAK festival.Neem nu  Lino Capra Vaccina. Zijn album Antico Adagio (1978) was een mijlpaal. Helaas is die plaat in de vergetelheid geraakt, maar de muziek daarop doet je als luisteraar tot een volstrekte rust komen die je ook terugvind bij menig Ambient en aanverwante artiesten. Hoewel Lino Capra vaccina niet direct in die categorie 'Ambient' kan onder gebracht worden. Maar dat deze plaat een klassieker kan genoemd worden, daar bestaat geen discussie over. De Italiaanse kunstenaar zijn klasse plaat werd vanuit het stof gehaald door Die Schachtel die de LP vorig jaar terug op de markt bracht. Lino Capra Vaccina krijgt hierdoor eindelijk de aandacht voor zijn prachtig werk, dat hij al veel decennia verdient. Kieran Herden bombardeerde de plaat, zoals we op de website kunnen lezen,  als gelijke van klassiekers als Alice Coltrane en Don Cherry. Ook in menig recensies wordt de plaat Antico Adagio uitgebreid bewierookt. Om maar te zeggen, deze begenadigde artiest is inderdaad een levende legende, die je als muziekliefhebber moet koesteren. Niet te missen op KRAAK , zaterdag 27 februari.

Multi-instrumentalist Che Chen , die vrijdag aantreed als solo artiest, zal zaterdag ook nog eens zijn kunsten tonen. Dit in samenwerking met al even begenadigde artiest Rick Brown vormt hij het onwaarschijnlijke duo 75 dollar Bill. Door middel van , zogenoemde, straatmuzikanten percussie en gitaar blazen ze het RnB genre nieuw leven in. Ze brengen, volgens menig filmpje dat we terug vinden op youtube, die muziek dan ook vaak gewoon op de straat. De kruisbestuiving tussen deze meesterlijke percussie en al even gedreven gitaarpartijen zorgen voor een magie die je als luisteraar de ene adrenalinestoot na de andere geven.

Robert Beatty is bij het publiek vermoedelijk gekend voor zijn integrerende platenhoezen van artiesten als Tame Impala. Naast het maken van tot verbeelding sprekende hoezen maakt deze artiest ook muziek onder de naam Three Legged Race. Net als bij zijn platenhoezen bestaat de muziek die hij brengt uit een pallet van experimentele uitspattingen, waarbij vooral de hypnotiserende tot psychedelische inbreng het meest opvalt. Hij biedt dan ook een bont allegaartje van muzikale stijlen aan die gaan van avant-garde tot post-industrial. De luisteraar die onder de indruk was van voornoemde hoezen, zal zich in de man zijn muziek zeker ook kunnen terugvinden.

 

Shetahr brachten vorig jaar een heel knappe plaat op de markt: a sausage has, Op 31 januari zagen we deze band nog het mooie weer maken in Ancienne Belgique. Tijdens het festival Sound of the Belgian Underground. Opvallend daarbij was de donkere, rauwe aankleding zowel visueel als instrumentaal. Die je als luisteraar koude rilling bezorgde. Rauw, chaotisch en klaar om onze strot af te bijten schreven we in de preview over deze band. Op het podium bleek deze stelling volledig en compleet te kloppen. Onderga deze duistere trip doorheen je ziel met volle teugen, wij waren alvast onder de indruk.

Het duo Widt — Antoinette Nowacka en Bogumiła Piotrowska- Uit Polen maken deel uit van de experimentele scene die aan het open bloeien is in Warschau. Ze brachten al een paar heel knappe platen op de markt, en zijn volop bezig aan gloednieuw werk. We waren vooral onder de indruk van de hypnotiserende vocale en instrumentale aankleding, die ons naar heel andere oorden deed wegdrijven. Ver van de harde realiteit, vertoeven we even in de zevende hemel. Muziek die je hart raakt, maar vooral de ziel verwarmt. Dat is wat Widt de luisteraar lijkt te willen aanbieden.  Via het label Zoharum Label uit Polen brengen ze binnenkort hun volgende album uit. Meer nog, na menig CD en DVD in eigen beheer, is dit hun eerste regulaire album

Luister en kijk alvast naar de 'teaser' hiervan:

'Punk' krijgt ook de nodige kansen op KRAAK festival. hoewel je de muziek van Viper Pit eerder kan terugbrengen naar het Crust Punk genre. Op de website worden ze omschreven als volgt: Satanische, smerige en vlijmscherpe crust punk, uitgespuwd door de Anderlechtse ondergrond. Een supergroep met roots in bands die je 14jarig nichtje in haar bed laat plassen. Zoals het illustere Bear Bones, Lay Low en Weird Dust. Hoe dat klinkt? Kijk en luister vooral zelf:

Uit Frankrijk komen Au Bout de Mon Sang Ze brengen ons een kruisbestuiving tussen, we citeren, ragtime en thrash metal. Daarvoor maken ze gebruik van een banjo en een paar potten en pannen. Het resultaat mag er zeker en vast zijn. Menig thrash metal band kan er zelfs nog wat van leren. Die heerlijke combinatie van toch wel uitzonderlijke instrumenten binnen de voornoemde muziekstijlen, zal zeker ervoor zorgen dat het dak er gaat afgaan op KRAAK festival. Zonder meer een act om niet te missen deze Au Bout de Mon Sang.

Guttersnipe uit Engeland, zijn een onderdeel van de nieuwe lichtingen Noise artiesten. In 2015 brachten ze gloednieuw werk uit Demo. Wij horen vooral bezwerende vocalen, knetterende drums en gitaar 'geluiden' die je gehoor doen barsten. Om maar te zeggen, een experimenteel allegaartje waarbij je als luisteraar vermoedelijk zal buiten gaan met oorsuizingen. Demo kan je ook beluisteren via Bandcamp: https://guttersnipe.bandcamp.com/releases Uiteraard zal Guttersnipe daaruit uitvoerig grasduinen. We zien jullie frontstage?

Coàgul ofwel Marc O’Callaghan is een Spaanse artiest die door middel van industriële noise elementen een boodschap blijkt te willen verkondigen. We citeren even de informatie die we terugvinden op de website van KRAAK: strijder tegen de ontbinding van de moderne wereld. Hij beweert kosmische principes door te drijven en uit puren in fysieke performances. Harde, dystopische industriele noise met sporadisch Catalaanse poëzie. Alleen dat al zou je als muziekliefhebber moeten overtuigen deze artiest een kans te geven. Marc O'Callagan (Coàgul) brengt dus vooral het soort noise waarbij je als mens nadenkt, en misschien een beter mens kan worden. Wie weet? Kom zeker zien op KRAAK festival op zaterdag 27 februari.

Maar ook ons landje bezit enkele begenadigde artiesten binnen het noise en aanverwante gebeuren. Carrageenan is het project van Matthieu Levet. In de Brusselse underground geen onbekende meer. Naast het uitbrengen van enkele beklijvende platen, heeft hij ook op menig podium zijn sporen reeds ruimschoots verdient. Met zijn project Carrageenan verlegd hij vooral grenzen tussen minimaliserende noise tot harde techno waarbij je murw zal worden geslagen. Deze heel talentvolle artiest binnen het underground gebeuren van voornoemde muziekstijlen, mag je dan ook niet aan jou laten voorbij gaan.

DJ Mark Harwoord uit Australië en het collectieve Octantanz dj's  ofwel het duo Oscar der Winzinge (die de Sucked Orange Gallery draaiende houdt) en Aerobica (Matas Labašauskas), vervolledigen de affiche op deze zaterdag.

Zondag 28 februari 2016:

Op zondag krijgen we een Exclusief concert in de Begijnhofkerk van Hermann Nitsch. Deze Oostenrijks beeldend kunstenaar kan worden beschouwd als één van de belangrijkste vertegenwoordigers van het zogenaamde Weense Aktionisme.Hermann Nitsch organiseerde samen met Otto Muehl en Adolf Frohner talloze Aktionen (theatrale evenementen vergelijkbaar met de happening). De man rekent tot zijn belangrijke invloeden auteurs als: Markies de Sade, Friedrich Nietzsche, Sigmund Freud en Antonin Artaud. In de jaren 60 ontwikkelde hij de basisideeën voor zijn Orgien-Mysterien-Theater: een synthese van schilderkunst, architectuur, theater, muziek, en dans. Sinds 1971 organiseert Hermann Nitsch regelmatig zogenaamde: 'Orgie-Mysterie-Opvoeringen'. Centraal binnen zijn muziek zijn de orgelrecitals waarbij Nitsch kan gezien worden als een ware pionier binnen het genre van zogenaamde minimalisten.

Bezoek gerust zijn website voor meer informatie: http://www.nitsch.org/home.html

In elk geval, krijgen we hier een levende legende te zien in de begijnhofkerk, die vele generaties muzikanten en kunstenaars uit alle hoeken van de wereld heeft beïnvloed. Niet te missen! voor amper 20 euro, krijg je hier kunst met een 'grote K' te zien en horen.

LOCATIE 26 & 27 februari
Beursschouwburg
Rue A. Ortsstraat 20-28, 1000 Brussel


LOCATIE 28 februari
Begijnhofkerk
Begijnhof 1, 1000 Brussel

TICKETS
Vrijdag 26 februari : € 15
Zaterdag 27 februari: € 30
Zondag 28 februari: € 20
Combi: € 45

Voor meer informatie verwijzen we jullie graag door naar de website: http://kraak.net/festival2016/