Varmia – bal Lada (M-Theory Audio)

Koen Asaert    14 maart 2021

VARMIA is een groep Poolse heidenen die hulde brengen aan hun Baltische roots door black metal te combineren met traditionele instrumenten zoals de geitenhoorn, de houten tuba, de krivula en de tagelharpa.

VARMIA werd in 2016 opgericht door zanger/ gitarist/ componist Lasota met een missie om black metal te versmelten met muzikale invloeden die een eerbetoon zijn aan de oude Baltische stammen van de historische regio Warmia in Noord-Polen. Vocaal hullen harde gegrom de muziek en de inheemse Poolse teksten van de band in een diepgewortelde aura, de enige onderbrekingen die optreden bij het gebruik van de traditionele, oude techniek van 'witte stem' zuivere zang zoals gebruikt tijdens oude Oost-Centraal Europese rituelen, overgangsriten en festivals. Ondertussen wordt de kracht van de metalinvloeden van de band versterkt op "bal Lada" door traditionele etnische instrumentatie van de Baltische riten via klanken van tagelharpa, geitenhoorn, houten tuba en krivula. Het resultaat is een meeslepende mix van donkere metalgeluiden die de geest van vroege Enslaved, Satyricon en Wolves in theThrone Room kanaliseren en folkelementen die acts als Wardruna aandrijven.

"De albumtitel 'bal Lada' is een woordspeling", legt bandoprichter Lasota uit. “Het is het duidelijkst in het Pools, maar het zou ook goed moeten vertalen in andere talen. Het betekent zowel 'ballad' als 'Lada's bal'. De term 'ballad' zou kunnen verwijzen naar een literaire vorm, maar wordt ook begrepen als een droevig lied. 'Lada' of 'Lado' is een oude godheid die wordt geassocieerd met zowel Baltische als Slavische cultuserfgoed. Zij en/of hij was hoogstwaarschijnlijk verantwoordelijk voor harmonie, vruchtbaarheid en welzijn. De titel vertegenwoordigt onze kijk op het concept van de middeleeuwse dans van de dood en de weergave ervan in de danse macabere allegorie - de 'bal' van levenskrachten, cirkel van cycli, primaire lusten, verlangens en dus ontberingen en metamorfoses van vlees en geest. Dit is enerzijds een rituele dans in het oudste bos, maar het ' Anderzijds is het ook de cyclus van leven en dood van een heel universum. De teksten zijn voornamelijk in het Pools, maar met enkele elementen van de oude Pruisische taal. De hoes en het grafische ontwerp zijn gemaakt door ons bandlid Piotr, die alle etnische instrumenten op het album bespeelt. Volg de maan en loop de stille bossen van Warmia in. "

Woanie is een intro die begint met natuurgeluiden en percusie, waaraan gitaar,bas en drums worden toegevoegd. Toch behoudt het een erg ritueel karakter en doet het aan Wardruna en Heilung denken. Bielmo heeft meer weg van traditionele black metal toch bevat de zang echo’s van meer folkgericht acts als Byrdi, Nordein en Forndom. Ondertussen zijn we bij het impressionante atmosferische black metal opus Ruja beland.En bij deze wil ik toch even stil staan bij het krachtige strotgeluid van Lasota. De afwisseling van grunts, oeroude cleane ‘witte stem’ -technieken en meetrstemmige backings zorgen dat dit album vocaal sterk scoort. Met Upperan krijgen we nog een indrukwekkend, veelzijdig nummer voorgeschoteld, waarin de geitenhoorn een belangrijke rol speelt. Varmia krijgt ook nog vocale versterking van de vrouwenstem van Jagna. Zoals u kunt zien en horen in de video hieronder.

Nazachód slaat duidelijk het traditionele zwartmetalen pad in. ZariDeiwas geeft zin om mee te zingen en dat gebeurt niet vaak bij black metal. In plaats van veelvuldig gegrunt en gekreis uit de band zich vocaal vooral met rituele zang. Toch ben ik ervan overtuigd dat de diehard black metal fan dit ook zeer goed zal vinden. De grunts zijn overigens zeker niet totaal verdwenen. Het stoofpotje van O wordt op smaak gebracht met een pikante Nordic folk kruiding. Deze kruising van black metal en rituele folk roept ook herinneringen op aan de donkere bergmuziek van Vinsta en Perchta.

Glody mengt op interessante wijze traag zwartmetaal met doom en Noordse folk.Tenblask co po nimśmierć klinkt in het eerste deel als Insomnium en in het tweede deel eerder als occulte horrormetal. Het is ondanks de lange moeilijke titel een puike song. Koniec is een heerlijke atmosferische folky zwartmetalen track, die dit sterke album in schoonheid en toch ook enige wreedheid afsluit.

Ik ben positief verrast en danig onder de indruk van “bal Lada" van Varmia. De combinatie van black metal met folkelementen, van de verschillende zangstijlen en van moderne en eeuwenoude instrumenten zorgt voor impressionante resultaten. Deze schijf is zowel een aanrader voor de black metal liefhebber als de Nordic folk fan.

Dit prachtig album kun je o.a. hier kopen.