Waltzburg - Let’s All Pretend (Eigen beheer)

Koen Asaert    25 maart 2021

De Nijmeegse indieband Waltzburg brengt een nieuwe EP met de naam “Let’s All Pretend” uit.

Op de EP staan de eerder uitgekomen singles ‘Inbetween’, ‘Sure Shine’ en ‘Cleo’. Het is de opvolger van debuutalbum “Cut The Wire”, waar ook single ‘Gotor’ op stond. Die single werd het meest aangevraagde tijdens 3FM Serious Request 2019.

.‘Let’s All Pretend’ komt voort uit een fascinatie voor het moderne ‘doen alsof’. Elk van de liedjes verkent op zijn eigen manier de thematiek rond de maskers die we onszelf voorhouden, en de rol die we daardoor spelen in sociale situaties. In vijf tracks neemt de EP de luisteraar mee naar ongemakkelijke verjaardagen, een mislukte trip naar Londen en een bittere nieuwjaarsdag.De rode draad is een vervreemding van de omgeving, en het gevoel van ongemak dat dit met zich meebrengt. Een zoektocht naar waarheid in een tijd waarin we de waarheid vaak proberen te verbloemen zodat er een beeld ontstaat dat voldoet aan de verwachtingen. “Misschien proberen we met zijn allen te veel één ding te zijn, en verliezen we daardoor waar het écht om draait.” Aldus zanger Menno Krivokuty.

Begin februari 2020 dook de band de studio in, vlak voor de corona crisis ook hen bereikte. Door de huidige situatie moesten er wel wat plannen worden omgegooid. Van veel nummers stond het instrumentale deel er al op voordat de lockdown-maatregelen van kracht gingen. Alleen de zang miste nog. Omdat ze niet meteen met z’n allen tegelijk de studio weer in wilden duiken, heeft frontman Menno Krivokutya thuis een klein studiootje ingericht. Hij kocht een paar goede zangmicrofoons en hing wat dekens aan de muren zodat ze door konden gaan met inzingen. De single Cleo is hiervan het eerste resultaat.

Tijdens het opnemen werd er veel naar Tom PettyandtheHeartbreakers geluisterd, volgens Menno een inspiratie voor 'Cleo: "Veel mensen vinden Tom Petty kitsch, omdat hij nog rockmuziek maakte in de tijd van disco en punk. Maar voor ons was het een inspiratie om een meer kernachtige en simpele invalshoek te kiezen bij het schrijven van nieuwe nummers. We wilden ons niet laten leiden door een vorm of een genre waar we het in zouden moeten passen.”.

De tekst van 'Cleo' sluit erg aan op dit idee. Het gaat over trouw blijven aan jezelf. Waltzburg wou de nieuwe nummers opnemen zonder het te veel aan te passen aan de buitenwereld. Het is een gek toeval dat het contact met de buitenwereld rond diezelfde tijd ineens niet meer vanzelfsprekend was.

Commute bevat de frase ‘Let’s all pretend’ naar waar deze EP vernoemd is. Het nummer klinkt als een vrolijk deuntje. Tot je echter goed naar de teksten luistert. Want dan besef je dat dit eigenlijk een zeer droevig lied is.

Vaak bewegen mensen zich om een olifant in de kamer heen of doen ze zich voor zoals ze niet echt zijn. Het onvermogen om daarmee om te gaan is de leidraad voor SureShine. Het nummer is volgens de band het perfecte autorijnummer. Vandaar dat de band in de videoclip een road trip door Duitsland maakt, met een Jeep Cherokee in de hoofdrol.

Inbetween gaat over het gevoel second best te zijn, je een fraudeur voelen in het leven. Hoe terecht of onterecht dat gevoel ook is. De bijhorende video roept zowel heimwee als vervreemding op naar de tijd dat bands in de lokale kroeg te zien waren. De video schetst een bizar beeld van een op het eerste oog normale situatie. We zien de band in een volle zaal spelen, maar op het tweede gezicht lijkt er toch iets aan de hand. De video speelt in op het gevoel van heimwee naar shows in volgepakte zalen, en laat pijnlijk zien hoe ver weg dit op het moment is.

Met The Land krijgen we een sterke afsluiter van een interessant liedjeskwintet, dat erg onschadelijk en onschuldig voor de dag komt, maar toch o zo mooi klinkt.

Men zegt wel eens dat mooie liedjes niet lang duren. Bij Waltzburg duren de mooie liedjes gemiddeld 3 minuten. Dat is inderdaad niet heel lang. Het is echter lang genoeg om mij te overtuigen. Deze ”Let’s All Pretend” EP bevat slechts 5 nummers, maar het zijn wel stuk voor stuk schitterende dromerige indierock songs.

Deze EP is vanaf 26 maart beschikbaar op Spotify, Apple Music, Deezer, Bandcamp en iTunes.

WebsiteFacebook