B-Jazz Rewind 1: Martin Salemi Trio + YJC5: - “Oeverloze magie tussen improvisatietechnieken en piano virtuositeit’’

Erik Vandamme    2 mei 2021

We citeren: ‘’ Door de coronamaatregelen kan de B-Jazz International Contest 2021 ook dit jaar niet plaatsvinden. Ter vervanging krijg je vijf bijzondere onlineconcerten waarbij we de winnaars van de voorbije vijf edities koppelen aan een jonge, beloftevolle Belgische jazzgroep. Zo behouden we het internationale karakter van B-Jazz en geven tegelijk de volgende lading Belgisch jazztalent een podiumkans. Alle sets zijn live, maar zonder publiek, opgenomen.’’ Op de eerste avond krijgen we YJC5 en Martin Salemi Trio aan het werk te zien

Het Youth Jazz Collective is een initiatief van Brussels Jazz Orchestra, Vuurvogels en Muziekmozaïek Folk & Jazz. In november 2018 werden 16 jonge talenten geselecteerd om van start te gaan met het wervelende bigbandproject. In deze coronatijden werd uit veiligheid een kwintet geselecteerd uit de volledige bigband. Onder de naam YJC5 (***1/2) treden aan: Ferre Heyvaerts (drums), Eliott Knuets (gitaar), Jonathan Collin (bas), Fons Van Aerschot (altsaxofoon) en Emiel Verneert (trompet). Wat dit talentvol kwintet voorschotelt is een vrij routineuze set, waarbij vooral de toonvastheid opvalt. En dat is wellicht het enige kleine minpunt. Aan wat ze technisch uit hun mouw schudden valt niets op te merken, integendeel. Kippevelmomenten bij de vleet bij menig saxofoon, trompet tot bas of drum geluid dat de heren uit hun mauw schudden. De rest volgt helemaal vanzelf als deze jongens voldoende speelkansen krijgen. We kunnen dan ook besluiten. Deze jonge beloftes bewijzen door middel van deze korte set uit het goede hout gesneden te zijn, en spreiden een virtuositeit tentoon binnen het bespelen van hun instrument waardoor we hen een gouden toekomst voorspellen.

Boris Schmidt (contrabas), Daniel Jonkers (drums) en Martin Salemi (piano) ofwel Martin Salemi Trio (*****) zijn de winnaars van B-Jazz International Contest 2018 . Door middel van een ingetogen start met ‘Remembered’ bezorgt Martin ons op zijn piano al een eerste kippevelmoment. De verdovende drum en contrabas klanken van enerzijds David Jonkers en anderzijds Boris Schmidt sluiten daar perfect op aan. Bij ‘Doubt’ komt de groovy kant van jazz meer boven drijven, wanneer David de maat aangeeft op een warme en doorleefde wijze, en Martin daar knappe piano parels aan toevoegt, die worden aangevuld door aanstekelijke en al even warme contrabas geluiden is het hek volledig van de dam. Gaandeweg wordt in meer laagjes gewerkt, uiteenlopende improvisatie technieken tentoon gespreid, en meer registers open gegooid binnen een gevarieerde omkadering.. Martin Salemi Trio verstaat die unieke kunst om binnen die context van het bespelen van instrumenten meerdere grenzen te verleggen, waar eigenlijk geen grenzen zijn. De magie van improvisatietechnieken en piano virtuositeit gaan daarbij hand in hand met drum en contrabasschoonheid die aan de ribben kleeft. Vooral op de momenten dat teugels worden gevierd en registers nog meer worden open getrokken, ontstaat een jazz wervelwind waardoor we van onze sokken worden geblazen. Bij het meesterlijke ‘Lamento’ , dat begint met een ingetogen piano recital, zet het magische trio dat nog maar in de verf; Bij ‘Stillwater’ hoor je een beekje kabbelen op de achtergrond. ‘One Fine Day’ verdooft je koude hart compleet. Om maar te zeggen. Geen enkele speld valt er tussen te krijgen bij dit trio, de jazz liefhebber wordt op zijn wenken bediend . Met kippenvelmomenten, krop in de keel tot gevolg. Dit dankzij die oeverloze magie tussen improvisatietechnieken en piano virtuositeit van onaards niveau.

Organisatie: Leuven jazz + B-jazz International Contest + 30CC