B-Jazz Rewind 5: Daahoud Salim Quintet + Nagløed: ‘’ een kruisbestuiving die ontroert of doet dansen doorheen de grote poort van het leven”

Erik Vandamme    13 mei 2021

Door de coronamaatregelen kan de B-Jazz International Contest 2021 ook dit jaar niet plaatsvinden. Ter vervanging krijg je vijf bijzondere onlineconcerten waarbij we de winnaars van de voorbije vijf edities koppelen aan een jonge, beloftevolle Belgische jazzgroep. Zo behouden we het internationale karakter van B-Jazz en geven tegelijk de volgende lading Belgisch jazztalent een podiumkans. Alle sets zijn live, maar zonder publiek, opgenomen.. Op de vijfde en laatste avond staan op het menu: Daahoud Salim Quintet + Nagløed

Nagløed (****)

“Nagløed had het nieuwe geesteskind van Thom Yorke, Nils Frahm en Mark Guiliana kunnen zijn, maar het bleken drie Gentse rakkers die dit muzikaal avontuur aanvatten in 2017.” Lezen we in de introductie op de website van Leuven Jazz en dat is eigenlijk niet zo ver gezocht. Het in elektronische laagjes tewerk gaan, die schipperen tussen ingetogen, bevreemdend en knetterend als een haardvuur. Een daarbovenop verdovende drum en gitaar klank, laten een band horen die van veel markten thuis is. Bovendien als Dillian Fevry zingt doet zijn stem ons inderdaad denken aan Thom Yorke. Het gaat zoveel veel kanten uit dat je u voelt als een kind in een speelgoed winkel die verwonderd staat te kijken en luistern naar zoveel kleurenpracht dat hij te zien en horen krijgt. “een klankwereld waar de luisteraar met plezier in verdwaalt.” Lezen we ook in de introductie. Een statement waarbij we ons dan ook al te graag bij aansluiten.

Daahoud Salim Quintet (****)

Winnaars van B-Jazz International Contest 2017. Daahoud Salim Quintet mogen deze reeks B-rewind afsluiten. De band bestaat uit: Daahoud Salim, (piano); Bruno Calvo, (trompet); Pablo Martinez,( trombone); Hendrik Mueller, (bas) en Sun-Mi Hong, (drums). We krijgen een bijzonder concertbeleving. In twee delen Met eerste Bruno, Hendrik en Sun-Mi die vanuit Nederland een concert brengen. Gevolgd door een duo concert van Daahoud en Pablo in Spanje. Voordeel? Je hoort twee verschillende kanten van deze band. De Nederlandse kant die gebruik maakt van sompige bas lijntjes die perfect aanvullen op bedwelmde drum geluiden, waarna aanstekelijke koperklanken de dansheupen aanspreken waardoor we zweven over de dansvloer. Uit het tweede deel blijkt dan weer de virtuositeit van pianist Daarhoud die je met zijn piano spel enerzijds kan ontroeren, maar anderzijds alle registers open trekt aangespoord door lekker aan de ribben klevende klanken die Pablo Martinze uit zijn instrument tovert. We waren echter vooral heel benieuwd welke kruisbestuiving dat moet zijn als alle vijf de muzikanten samen komen, want dat was een beetje het enige dat we missen. Om een of andere reden voelde het daarom niet compleet aan, en bleven daardoor lichtjes op onze honger zitten. Maar dat deze heren perfect weten op welke wijze ze je kunnen ontroeren en/of doen dansen doorheen de grote poort van het leven. Daar bestaat geen twijfel over.

Organisatie: Leuven Jazz + B-Jazz International Contest + 30cc, Leuven