Dargor – Descent Into Chaos (Kancho Records)

Koen Asaert    26 mei 2021

"Descent Into Chaos" is het debuutalbum van de Poolse melodic black metal band Dargor.

Dargor werd opgericht als een eenmans black metal project door Michał Kustra en is geïnspireerd door bands als Samael, Ajattara, Dimmu Borgir en Summoning . Kustra was van plan om alles zelf te doen: songwriting, songteksten, opnemen, mixen, masteren en video's maken. Na de eerste video kwamen de voorstellen van de liveshows dichterbij en Kustra voltooide de line-up met Michał Socha (gitaar), Damian Muszyński (bas & tweede vocaal) en Maciej Socha (drums). Na enkele succesvolle optredens werd de line-up bevestigd en componeerden ze samen nieuwe nummers. Het resultaat van dit werk is het debuutalbum "Descent Into Chaos", inclusief nieuwe tracks en oude geproduceerd door Kustra zelf.

Alle nummers zijn gefocust op de melodieuze, sfeervolle maar toch agressieve black metal. Teksten gaan meestal over mentale pijn, het proces van innerlijke afdaling en de donkere kanten van de menselijke natuur. Ondanks de negatieve onderwerpen is de boodschap positief. We kunnen altijd kiezen tussen duisternis en licht.

Het album begint met Abysses, een uitstekend atmospheric black metal nummer.Het strotgeluid van Kustra is redelijk goed verstaanbaar, wat toch een pluspunt is binnen het genre. Bloodthirst doet wat denken aan Samael en blijkt een licht verteerbaar en vooral lekker zwartmetalen aperitiefhapje. Awaken schildert duistere muzieklandschappen met vele tinten grijs en zwart. The Wolfpack is een Satyricon cover waar weinig op aan te merken is, behalve dan dat ik eigenlijk liever een origineel nummer gehoord had. Hellfire is gewoon een degelijk black metalnummer, dat me toch niet helemaal kan overtuigen. Hetzelfde gevoel heb ik bij Decay. Ja, het is een goed black metal nummer, maar heel erg voorspelbaar. Tenslotte brengt Dargor, met Crown, de tweede cover op dit album, een eerbetoon aan Samael, die duidelijk de muziek van Dargor beïnvloed hebben.

“Descent Into Chaos” is een meer dan degelijk atmospheric black metal album. Alleen moet de kerels van Dargor opletten om niet in de val van voorspelbaarheid te trappen. Laten we deze schijf maar als een groeialbum beschouwen van een talentvolle band die nog niet aan de top van zijn kunnen is.

Facebook / Bandcamp / Spotify