Christoffer Franzén - Endeavour (Deep Elm Records)

Erik Vandamme    5 juni 2021

Christoffer Franzén is een Zweedse componist, producer en multi-instrumentalist uit Gothenburg. Hij is bekend om zijn alternatieve en filmische solo-project Lights & Motion, waarin hij alle instrumenten bespeelt en alle muziek schrijft. Franzén creëerde het project in 2012 als gevolg van een langere periode van slapeloosheid en kreeg wereldwijde erkenning toen zijn muziek te horen was in de commercial van Google bij de Oscars in 2013.Zijn muziek is sindsdien te horen geweest in meerdere Hollywood trailers, modeshows, commercials en TV-Shows. Met ‘Endeavour’ zet hij verdere stappen in het afleveren van Filmische totaalbelevingen die de fantasie prikkelt

Emotioneel beladen songs als ‘In Your Honor’ of ‘Arrival of Tomorrow’ zijn omgeven door een walm van intensieve rust en geborgenheid. Hierbij worden geen geluidsmuren afgebroken, nog al te moeilijke woorden gebruikt – in zoverre dat kan bij een instrumentale plaat. Vooral die intieme en eenvoudige wijze waarop Christoffer Franzen je met ‘Endeavour’ meeneemt naar de mooiste plekken op aarde en ver daarbuiten, spreken tot de verbeelding. Om het echt te begrijpen is inderdaad wat verbeeldingskracht nodig. Song na song sluimert het een beetje binnen, en laat Christoffer een tipje van de sluier zien en horen. waardoor het belangrijk is deze schijf in zijn geheel te bekijken en beluisteren. Elke song sluit namelijk perfect aan op de volgende , zoals het lezen van een spannend boek. Echter is er geen sprake van al te oorverdovende geluiden, eerder het gevoel van te vertoeven in de omgeving van een rustig kabbelend beekje. Dat zou kunnen zorgen dat je in slaap wordt gewiegd. Gelukkig trekt Franzen op tijd en stond ook enkele stormachtige registers open zoals bij ‘White Noise’ waardoor het aanvoelt alsof een wilde wervelstorm komt opsteken in het sprookjesbos die alles dreigt te verwoesten, wat gelukkig niet gebeurd. ‘So Much for Dreaming’ luid weer een weemoedige klankentapijt in dat je tot intensieve rust brengt. Soms worden teugels dus ook gevierd, maar ondanks de lichte dreiging die op die zeldzame momenten soms uitgaat van de klanken die hij uit zijn mouw tovert doet Christoffer Franzen je vooral vertoeven in een sfeer van zachtmoedigheid en complete zen. Een gewaarwording waaruit je niet meer wil en kunt ontsnappen. Dat zet hij met pakkende mooie songs als ‘Atmos’, ‘Discorvering mathematics ‘ tot het sluitstuk ‘Distorted Dreams’ verder in de verf.

Besluit:

De bijzonder filmische wijze waarop Christoffer Franzen met die gevoelens speelt, trok ons in het verleden al over de streep. Ook met ‘Endreavour’ bewijst hij zijn meesterschap in bouwen van sprookjesachtige landschappen die je vol bewondering doet genieten. Waardoor beelden voor je netvlies verschijnen die je met geen woorden kunt omschrijven. Dat was en  is nog steeds  net de schoonheid van Chritoffer Franzen zijn composities. Het mysterie blijft overeind en hij laat enkel maar een klein tipje van zichzelf zien en horen. Net zoals het beeld van een oneindig heelal op de cover, klinkt ook de muziek op deze plaat dus vooral als een oneindig durende trip die je op de mooiste plaatsen van je hart brengt.

1. And We Collide Into Nothingness 02:50
  2. In Your Honor 02:57
  3. Arrival of Tomorrow 04:12