V/A - Songs of Origin and Spirit (Eisenwald /Suburban)

Koen Asaert    9 juni 2021

'Songs of Origin and Spirit' is waar vier artiesten samenkomen om creativiteit en spiritualiteit te vieren - allemaal gedreven door een gemeenschappelijk doel en een gekoppelde visie.

Vier kunstenaars vergezeld door een gedeelde wens om oprechte uitdrukkingen te leveren die zijn afgeleid van deze ongebruikelijke tijden van isolatie en reflectie. Vier artiesten kwamen op één lijn in een verbintenis om de luisteraar in hun wereld te brengen. Ze presenteren hun respectievelijke unieke muzikale visie.

Verenigd door associatie met het Eisenwald-label en van diepe overpeinzingen over de opwindende landschappen die de basis van hun inspiratie vormend. Elk van deze artiesten wil iets heel speciaals deelen met hun luisteraars. Ze willen iets teruggeven aan degenen die hen gesteund hebben en hopelijk wat kleine troost delen met de rest van de wereld in deze uitdagende, verontrustende dagen.

By the Spirits, Osi and the Jupiter, Mosaic en Fellwarden dragen daarom vier verschillende stukken bij die elk een andere uitdrukking van hun kunst benadrukken. Alle vier benaderen hun vak hier om hun geluid opnieuw te interpreteren op een manier die benadrukt dat deze artistieke projecten echt over oprechte expressie gaan in plaats van steeds dezelfde sferen te herhalen. Dit zijn liedjes die spreken over verlangen en dwalen - een belichaming van de echt betekenisvolle aspecten van het bestaan die resoneren in de kern van wat ons menselijk maakt.

Vier artiesten, zestien nummers en één lange reis door rijken die op dit moment alleen binnen de grenzen van onze geest bestaan, maar waar we op een dag hopelijk naar terug kunnen keren - ongebonden en ongehinderd. Moge 'Songs of Origin and Spirit' tot dat moment de verloren en geruststellende zielen helpen in dit moeilijke tijdperk.

By The Spirits is het folkproject Michal Krawczak uit de mystieke Poolse bossen van Neder-Silezië en de oude berg Ślęża.Hun muziek is geïnspireerd door de natuur, de dood en spiritualiteit.

Ślęża is een prachtig dromerige hypnotiserende folksong die zelfs wat aan dark ambient doet denken. De song is geïnspireerd door bezoeken aan de berg Ślęża. Met Solitary I ontwaak je langzaam uit je droom op de tonen van zeer klassieke neofolk zoals we die kennen van Death In June, Sol Invictus, Rome, e.a. Het nummer gaat over alleen zijn diep in de wouden en over de verbinding met de natuur en vredevol leven leiden. Dead Stars tovert met spoken word, drums en drones en evoceert de visie van Michal op de wereld en het universum. Muzikaal wil hij een gevoel van mysterie opwekken. Solitary II gaat ook weer over alleen zijn in de wouden, genieten van de zonsopgang en het geluid van de natuur. Muzikaal gaat het nummer de richting van rituele dronefolk op. Vergeet geen offers te brengen aan de geesten van het bos.

Facebook / Bandcamp

Fellwarden is een concept gesmeed door The Watcher(Fen, De Arma) om een stem te geven aan een epische, uitbundige vorm van black metal die niettemin echo's van diepe klaagzang en herinnering met zich meebrengt.

Call Of The Pikes klinkt als een stukje soundtrack voor een epische fantasyfilm genre Lord Of The Rings. A journey without end wil iedereen aanspreken die bezeten is door reislust. Het nummer is als het ware een ode aan de zoekers, diegenen die de dingen fysiek of spiritueel in vraag stellen, en diegenen die erkennen dat het leven slechts een reis is van de ene toestand naar de andere. Across The Wastwater roept zowel middeleeuwse taferelen als scenes uit fantasyfilms op. Sol In Descent geeft het einde van de reis aan, de zon, bron van licht, warmte en leven verlaat ons en in de plaats komt duisternis en de kille adem van de nacht.

Facebook / Bandcamp

Mosaic is een project rond de Duitser Martin van Valkenstijn en bij hem handelt het allemaal rond tradities, legendes en mystiek.

Wyntar Zoubar, vertelt op vreemde, bizarre wijze over de tovenarij van de winter. Een spoken word performance onder begeleiding van allerlei moeilijk thuis te brengen geluiden. Der Nöck gaat over de wtergeesten die men overal ter wereld vindt. In Thüringen en Franken is het een angstaanjagend verhaal over een spookverschijning om te voorkomen dat kinderen dicht bij het water spelen. Birken, Tannen , Löwenzahn (Haimat II) refereert naar van Valkenstijn’s thuisstad en doet denken aan neofolk in het straatje van Daemonia Nymphe. The Emerald Woods vertelt over de indrukken van een eenzame tocht richting de wouden van melancholie. Het nummer bevat ook een stukje toegevoegde lyrics afkomstig uit Empyrium’s “Weiland” album.

Facebook / Bandcamp

Osi And the Jupiter is het muzikale alter ego van de Amerikaan Sean Kratz.

Windwalker blijkt een instrumentaal nummer geînspireerd door de praktijk van het gebruiken van salie om in een sjamanistische trance te raken en zo te spreken met wat zich in de essentie van de natuur en daarbuiten bevindt. It Cuts Deep (And Both Ways) zou een akoestische versie kunnen zijn van een grunge song. En ik denk hierbij eerder aan Alice In Chains en Stone Temple Pilots dan aan Nirvana en Pearl Jam. My Blood In This Dirt gaat over de connectie tussen natuur en onze ziel. Ook hier doet me dit denken aan een akoestische versie van een stevige rocksong. Het dark country nummer Oak hurst tenslotte had iets van Howlin’ Anton Bleak kunnen zijn.

Facebook / Bandcamp

By The SpiritsFellwardenMosaic en Osi And The Jupiter leveren elk 4 mooie nummers voor deze uitstekende spirituele dark folk en neofolk verzamelaar. Een aanrader voor liefhebbers van deze genres.